12926173721674113901115712012126124131174

چالش‌ها و راه كارهای نشر معارف زيارات در مصاحبه  با مدير برگزاری اولين كارگاه‌های آموزش متون و معارف زيارات در حوزه‌های علميه

پس از برگزاري موفق يازده دوره از كارگاه‌هاي فشرده يكروزه آشنايي با متون و معارف زيارات معصومين علیهم‌السلام و حضور حدود يك هزار نفر از طلاب حوزه‌هاي علميه قم، اصفهان و مشهد مقدس در اين كارگاه‌ها، در مصاحبه‌اي كوتاه با مدير محترم مؤسسه، حضرت آیت الله رفیعی پور، ارزيابي ايشان را از نحوه، محتوا و تأثير اين كارگاه‌ها در حوزه‌هاي علميه جويا شديم. ايشان ضمن تشكر از برگزار كنندگان اين كارگاه‌ها اعم از اساتيد معزز، طلاب گرامی و... به نكاتی اشاره كردند كه توجه خوانندگان محترم را به آن جلب مي‌نماييم.

¨ با وجود متون روشن و قوي زيارات در موضوعات مختلفي چون؛ اعتقادات،‌ اخلاق، مسائل اجتماعي سياسي و...، متأسفانه كار لازم در زمينه عرضه و معرفي اين معارف، در سطح جامعه انجام نشده است.

¨ با توجه به آنكه بحمدالله در مباحث فقهي، اصول، ‌ادبيات و... اساتيد متخصص، خوب و قابل توجهي داريم، اما متأسفانه در زمينه متون و معارف زيارات، با كمبود استاد و متخصص روبرو هستيم.

¨ از آنجا كه زيارات معصومين عليهم‌السلام مورد استقبال ميليوني مردم مي‌باشد، ‌شايسته است متوليان امر، زمينه رشد معرفتي زائران عزيز را نسبت به ارزش معنوي، علمي و معرفتي زيارت و زيارتنامه‌ها فراهم آورند.

* در اين زمينه چند راه كار به ذهن مي‌رسد:‌

1- آگاهي بيشتر روحانيون كاروان، كه اين مهم، وسيله خوبي براي رشد فرهنگ علمي، اخلاقي و سياسي زائر مي‌باشد.

2- متوليان و مديران مراكز زيارتي، بيش از تزئينات ظاهري، بايد بگونه‌اي ظريف، زائر را به فرهنگ و محتواي سازنده زيارت، رهنمون كنند. اين امر با برگزاري جلسات علمي، مسابقات فرهنگي و اعطاء هديه‌هاي متبرك و معنوي،‌ اثر سازنده در روح و رفتار زائر ايجاد مي‌نمايد.

3- توجه بيش از پيش زائران عزيز به متن و محتواي زيارتنامه‌ها، كه سبب درك ثواب بيشتر زيارات و باعث نورانيت و رشد فرهنگي زائر مي‌شود.

* اما اقداماتي كه تاكنون مؤسسه در اين زمينه انجام داده است:

1- جمع‌آوري و چاپ متون زيارتي به گونه‌اي محقق پسند در كتاب »موسوعة زيارات المعصومين عليهم‌السلام« در 7 جلد.

2- جمع‌آوري و چاپ متون زيارتي، بدون اختلاف نسخه‌ها در كتاب »جامع زيارات المعصومين عليهم‌السلام« در 6 جلد. (مخاطبين اين كتاب عموم مردم مي‌باشند.)

3- جمع‌آوري و چاپ كتاب »مهج الزيارات« كه در اين كتاب، سند كليه زيارات آن بررسي شده است.

4- برگزاري يازده دوره كارگاه‌هاي آموزشي آشنايي با متون و معارف زيارات المعصومين عليهم‌السلام، ويژه طلاب سطوح عالي حوزه‌هاي علميه.

5- ترجمه دقيق و روان كتاب »جامع زيارات المعصومين عليهم‌السلام« به زبان فارسي. (در حال انجام)

6- ترجمه كتاب »جامع زيارات المعصومين عليهم‌السلام« به زبان‌هاي انگليسي، تركي استانبولي
و اردو. (در حال انجام)

اميد است با عنايات خاص حضرت امام هادي عليه‌السلام‌، كار ترجمه‌ها با سرعت و دقت پايان پذيرد و اين اقدام بزرگ در زمينه غني‌سازي فرهنگ زيارت و افزايش درك معاني، مفاهيم و معارف زيارات، جهت زائرين عزيز، به سرانجام رسد.

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی