دعوت از هیئات و مجموعه های فرهنگی، جهت برگزاری زیارت جامعه کبیره

 

همزمان با سالروز شهادت امام دهم:
دعوت از هیئات و مجموعه های فرهنگی، جهت برگزاری زیارت جامعه کبیره
همراه با عزاداری در روز شهادت حضرت امام هادی علیه‌السلام


می دانیم که زیارت جامعه کبیره، از مفصل‌ترین متون زیارتی رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام می‌باشدکه شامل پرمحتواترین و عمیق‌ترین پردازش، پیرامون معرفت به مقام، منزلت و شأن اهل بیت سلام الله علیهم می‌باشد و در حقیقت یک دوره ولی شناسی و امام شناسی در قالب یک متن زیارتی است. این زیارتنامه که از زبان حضرت امام علی النقی علیه‌السلام و در پاسخ به خواسته یکی از شیعیان صادر شده، اگرچه به شیوه خطابی و گفتاری است؛ اما درحقیقت، بیانگر جایگاه امامت درمکتب تشیع است. این زیارت را می‌توان مکمّل تمام کلماتی دانست که در مورد امام‌شناسی در متون شیعه وجود دارد.
این زیارت راشیخ طوسی در تهذیب و شیخ صدوق در فقیه و عیون اخبارالرضا علیه‌السلام به سند خود، از شخصی به نام نخعی نقل کرده‌اند که گفت: به علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهم‌السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هر یک از شما را زیارت کنم، همان سخن را درمحضرش بگویم. امام هادی علیه‌السلام چنین پاسخ فرمودند:
هر زمانی که به آستان امامی رسیدی، در آنجا بایست و شهادتین را در حال غسل و طهارت بر زبان جاری کن، وقتی نگاهت به قبر افتاد، نخست سی مرتبه الله اکبر بگو و چند قدم راه برو، البته با کمال وقار و آرامش بسیار، گام‌های خود را کوتاه بردار و بار دیگر بایست و سی مرتبه تکبیر را بر زبان جاری کن، سپس نزدیک قبر شو و این بار چهل مرتبه تکبیر بگو تا یکصد مرتبه کامل شود. آنگاه او را با اين جملات زیارت کن (منظور زيارت جامعه كبيره است).
این زیارت شریف، مورد عنایت خاص امام عصر ارواحنا فداه بوده و سیره عملی علمای ربانی، فقهای عظام و محدثین بزرگ شیعه بوده است. این مسئله بر اتقان و استحکام این زیارت‌نامه شریف افزوده است، که به نمونه‌ای اشاره می‌گردد:
مرحوم محدّث نوري صاحب كتاب نجم الثاقب، حكايت تشرّف سيّد حسن رشتي، خدمت امام عصر ارواحنا له الفداء را مفصل نقل نموده است، تا آنجا كه سيد رشتي مي گويد: آن حضرت (عج) دست مبارك را بر زانوي من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمي‌خوانيد؟ و سه مرتبه فرمود: نافله، نافله، نافله. باز فرمود: شما چرا عاشورا نمي‌خوانيد؟ و سه مرتبه فرمود: عاشورا، عاشورا، عاشورا. بعد فرمود: شما چرا جامعه نمي‌خوانيد؟ و سه مرتبه فرمود: جامعه، جامعه، جامعه.

ترویج قرائت زیارت جامعه کبیره در سالروز شهادت امام هادی علیه السلام
چند سالی است که در برخی نقاط میهن اسلامی مان، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام علی النقی علیه‌السلام، همراه با برپایی مجالس عزای شهادت آن امام همام، زیارت جامعه کبیره که یادگار عظیم این امام همام است نیز قرائت می‌شود و جان مردم در سر چشمه جوشان عبارات دلنشین این زيارت‌نامه، شستشو می‌گیرد. بیائیم ما نيز به عنوان يك فرد شيعه، این سنت حسنه را به هر مقدار ممکن، در سطح جامعة شیعی گسترش دهیم تا از این مسیر، ضمن آشنایی با حقایق نهفته و نگفته این زیارت‌نامه، ابعاد معرفتی شیعیان را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت عليهم‌السلام افزون نمائیم.
مؤسسه امام هادی علیه‌السلام با تأسی و تاكيد بر این سنت، همزمان با سالروز شهادت امام هادی علیه‌السلام، از همه هیئات، تشکل ها، محافل و مجموعه های فرهنگی، جهت برگزاری محفل قرائت زیارت جامعه کبیره در کنار اقامه‌ی عزا برای حضرت امام هادی علیه الصلاه و السلام دعوت می نماید.
به همین مناسبت و در شب شهادت امام علی النقی الهادی علیه السلام، نماز جماعت بامامت حضرت آیت الله صلواتی دامت برکاته، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیخ زاده و قرائت زیارت جامعه کبیره و عزاداری با نوای مداح اهل بیت علیهم السلام حاج عباس حیدر زاده در موسسه امام هادی علیه السلام برگزار می‌گردد.
«پایان خبر»

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی