_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع1.jpg

بازدید جمعی از علماء و ائمه جمعه اهل سنت از مؤسسه پیام امام هادی(ع)

در این بازدید که حضرت آیت الله رفیعی پور(مدیر محترم موسسه) و جمعی از محققین حضور داشتند، حضرات آقایان: حاج سید انور هاشمی، ماموستا ابراهیم سرخابی( امام جمعه اهل سنت و مسئول مرکز اسلامی نقده) و ماموستا دکتر عابد نقیبی(مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر)، ضمن بازدید از مراحل مختلف تحقیقات در موسسه، به بیان دیگاه های خود پرداختند.

ماموستا ابراهیم سرخابی در این بازدید از محبت مذهب شافعیه به حضرت علی علیه السلام سخن گفت و اینگونه ادامه داد: مودّت و محبت علی علیه السلام، کلام خدا و دستور پیغمبر صلی الله علیه و آله است، فهم ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام، فهم قرآنی است.

این روحانی اهل سنت با اشاره به کتاب روایی نورالابصار شافعی مصری گفت: مولف این کتاب روایات خیلی جالبی از اهل بیت علیهم السلام آورده است.

امام جمعه اهل سنت نقده با گذری کوتاه نسبت به ماجرای غدیر خم اذعان داشت: غدیر خم را هیچ کس نمی تواند انکار کند. غدیر واقعیتی است که کسی نمی تواند آن را انکار کند. کلماتی که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر فرمودند، کسی انکار نمی کند. البته برداشت ها از کلمه« مولا» در حدیث شریف «من کنت مولا فهذا علی مولا» متفاوت است؛ اما سندهای بسیاری وجود دارد که معنای«مولا» بحمد الله دلالت بر تولی و ولایت دارد که خیلی جالب است و ما هم کم کم در حال رسیدن به آن مواضع هستیم.

مسئول مرکز اسلامی نقده با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از برادران اهل سنت گفت: از ابتدای انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران به نام انقلاب شیعی نام نهاده نشده؛ بلکه نام گذاری آن به نام اسلام ناب است. این همان تعبیر و تفسیری است که امام خمینی (ره) از این انقلاب فرمودند، پس معنی آن این است که به همه اسلام تعلق دارد. دغدغه این نظام هم، مشکلات همه مسلمانان در سرتاسر جهان است. الان می بینیم جمهوری اسلامی ایران خود را فدای فلسطین می کند در حالی که فلسطین شیعه نیست. جاهای دیگه هم همینطور، اقدام جمهوری اسلامی ایران بخاطر قدس است، بخاطر اسلام است، بخاطر همان عزتی که اسلام قبلاً داشته است و ان شاء الله ادامه پیدا کند.

ماموستا دکتر عابد نقیبی نیز در این بازدید با اشاره به لزوم مراودات فرهنگی علمای شیعه و سنی گفت: باید حوزه های علمیه، پژوهشکده ها، کالج ها، موسسات علمی و فرهنگی و خصوصاً مراجع تقلید بیایند وارد بشوند و مسائل مذهبی را حل بکند. مردم حرف مراجع را قبول دارند. در خصوص اتحاد اگر از ابتدای انقلاب مراجع پیش قدم می شدند، باور کنید تأثیر بسیار زیادی داشت.

مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر درباره برگزاری کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت:

اینکه این کنگره برای اولین بار در شهری برگزار شد که دانشگاه اسلامی اهل تشیع و ام القری علمیه شیعه در جهان است، خوب از این لحاظ اهمیت خیلی زیادی داشت و خیلی خوب بود.

همچنین آقای حاج سید انور هاشمی زنبیلی به بیان دیدگاه های خود پرداخت و خطاب به آیت الله رفیعی پور گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که شما را زیارت کردیم. مجالست و نشست مشترک عالمان شیعه و سنی خیلی خوب است، بنده 30 سال قبل پیشنهاد کردم و گفتم باید سعی کنیم مبادلات فرهنگی با همدیگر داشته باشیم، از راه فرهنگ می توانیم خیلی به هم نزدیک باشیم.

حضرت آیت الله رفیعی پور نیز در این بازدید ضمن خیر مقدم به عالمان اهل سنت، بر وحدت و برادری مذاهب اسلامی تاکید کردند و گفتند: ان شاء الله امیدوارم که قدمتان باعث خیرات و برکات بیشتری باشد، ما هم دوست داریم تفاهیم هایی داشته باشیم، مبادله های فرهنگی داشته باشیم.

ایشان با اشاره به کتاب «اتحاد و انسجام» که توسط موسسه منتشر شده است، خطاب به میهمانان گفتند: ما در این کتاب سعی کردیم حدود 130 صفحه آیات قرآن کریم و روایات درباره اتحاد و انسجام و همینطور به زندگی نامه و معرفی حدود 100 شخصیت از شیعه و سنی در 12 قرن اخیر اشاره داشته باشیم.

مدیر و مسئول تحقیقات موسسه افزودند: از جمله افرادی که بعنوان منادی وحدت آورده ایم، مرحوم علامه مجلسی است. بعد از چاپ کتاب، روزی شخصی با بنده تماس گرفت و گفت:

آقا! آیا این شخصیت هایی را که به عنوان منادی وحدت آوردید، واقعا شما قبول دارید؟!

چطور شما علامه مجلسی را با آن نوشته های خیلی تندی که دارد، منادی وحدت قلمداد کرده اید؟!

حدود پنج دقیقه ای صحبت کرد و بنده خوب گوش دادم و بعد گفتم: در زمان مجلسی جنگ بین شیعه و سنی واقع نشد، این هم به این خاطر بوده که علامه از سلطان خواست که با حکم حکومتی، جنگ قبائل را تعطیل کند، چون با حرف نمی شد جنگ قبائل را جمع کرد، لذا مجلسی از سلطان خواست که غیر از جنگ و ستیز بین قبائل، کبوتر بازی هم محو بشود، زیرا عده ای به بالای پشت بام ها می آمدند و ناموس مردم اعم از شیعه و سنی را می دیدند.

گفتم این ها درست است یا نه؟ گفت: بله. گفتم ببینید الان ما در یک قرن هستیم و مجلسی در یک قرن دیگر بوده، در دوره ای که ما زندگی می کنیم با لباس های اتو کشیده و کروات، می آیند و می گویند انسانیت، حقوق بشر؛ اما از آن طرف بمب خوشه ای هم روی سر مردم می ریزند.

متاسفانه در این زمان، ظاهر الفاظ آرام اما کشتار انسان ها کاملا مشهود است، بخلاف قرون گذشته که با وجود الفاظ به ظاهر تند؛ اما عالمان بزرگ دین در مقام عمل، مطابق با قوانین بشر دوستانه اسلام رفتار می نمودند. مرحوم مجلسی هم با اینکه استدلال های به ظاهر تندی داشت؛ ولی کوشش کرد تا خون اهل سنت محفوظ بماند و جنگ و خونریزی نه تنها بین اهل سنت و شیعه، بلکه بین قبایل هم تعطیل شود.

در پایان بازدید، به اتفاق میهمانان، مدیر و برخی از محققین محترم موسسه امام هادی علیه السلام، عکس یادگاری گرفته شد.

_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع1.jpg

_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع.jpg

_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع3.jpg

_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع4.jpg

_جمعی_از_علماء_و_ائمه_جمعه_اهل_سنت_از_مؤسسه_پیام_امام_هادیع6.jpg

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی