IMG_5319.jpg

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته در دیدار با  مدیر و اعضای موسسه امام هادی علیه السلام

آثار شما سبب خوشحالی و خرسندی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. حتی یک صفحه از این آثار هم مهم است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

ابتدای این برنامه که در فضایی آکنده از لطف و محبت معظم له صورت گرفت، مدیر موسسه امام هادی علیه‌السلام به انگیزه تأسیس موسسه پرداخت و گفت: حدود 24 سال قبل، در آغاز سیزدهمین قرن میلاد امام هادی علیه‌السلام و در جشنی که از سوی مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی در فیضیه برقرار شده بود شرکت کردم و از مظلومیت امام هادی علیه‌السلام سخت افزوده شدم و بر آن شدم تا در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و تحت پرچم متبرک به نام امام هادی علیه‌السلام،‌ موسسه‌ای تأسیس نمایم و در آن به کارهای تحقیقیاتی مورد نیاز و غیر تکراری در حوزه دین بپردازم. اعم از تصحیح و تألیف
ایشان افزود: در همین راستا به تحقیق کتاب «المقنع» شیخ صدوق پرداختیم که پنج سال زمان برد علاوه بر تصحیح متن ثابت کردیم تمام عبارات متن روایات است و آدرس آن را از مصادر معتبر در پاورقی آوردیم و «فقه مأثور» عملاً ثابت شد. سپس «الهدایه» را باتمام رساندیم. از آن که می دانستیم که اعتقادات فقه اکبر و بسیار پرکاربرد است و همه آنها روایت است، به تحقیق «الاعتقادات» شیخ صدوق مشغول شدیم و داوری بین شیخ صدوق و شیخ مفید را به کمک نظرات مرحوم علامه مجلسی، سید نعمت الله جزائری، آیت الله سبحانی، و حضرتعالی(آیت الله صافی گلپایگانی)، در مقدمه کتاب نگاشتیم.
آیت الله سید هادی رفیعی پور در ادامه سخنان خود به دیگر موضوعات پژوهش شده در موسسه امام هادی علیه السلام پرداخت و گفت: از آنجا که زیارات و ادعیه، بخشی از علوم ائمه معصومین علیهم السلام بوده و مع الاسف در این خصوص، متن مستند و محقق پسند نداریم، به تالیف «موسوعه زیارات المعصومین علیهم‌السلام» روی آوردیم که یازده سال طول کشید تا به مرحله چاپ برسد، سپس «جامع زیارات المعصومین علیهم‌السلام» را برای مخاطب عموم نوشتیم.
از کتاب های دیگری که مدیر موسسه امام هادی علیه السلام بدان اشاره کرد، «موسوعه کلمات الامام المهدی علیه‌السلام»، «دعاء الندبه و توثیقه من الکتاب و السنه» و «منتخب الانوار المضیئه» بود. ایشان همچنین با بیان این مطلب که در پژوهش‌های موسسه از آثار معظم له، بسیار بهره برده‌ایم، از «النهایه شیخ طوسی» هم نام برد و گفت: دوازده سال است که برای این کار وقت گذاشته‌ایم و انشاء الله ثابت می‌کنیم که همه این کتاب شریف، روایات است.
آیت الله رفیعی پور همچنین گزارش کوتاهی از برگزاری «کارگاه‌های متون و معارف زیارات» در حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد، و همچنین برگزاری اولین فراخوان مقالات کوتاه پیرامون امام هادی علیه‌السلام و تقدیر از نوزادان همنام امام امام هادی علیه‌السلام در جشن میلاد آن حضرت ارائه داد و از ترجمه آثار موسسه به زبان های فارسی، انگلیسی، اردو و ترکی استانبولی مختلف خبر داد.
سپس حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته با تقدیر و تشکّر فراوان از خدمات این مؤسسه بزرگ که به نام امام هادی علیه السلام مزیّن است، کارهای انجام شده توسط موسسه امام هادی علیه السلام را مصداق احیاء امر آل محمد علیهم السلام دانستند و فرمودند: وظیفه مهمّ علماء، بزرگان دین و حوزویان محترم احیاء امر اهل البیت علیهم‌السّلام و نشر معارف نورانی و علوم انسان‌ساز آن بزرگواران می‌باشد. نشر این معارف در قالب کتاب‌های ارزنده و گران‌سنگ و حفظ و نگهداری آثار علمای بزرگ سلف که بحمدالله شما توفیق انجام آن را دارید، بسیار با ارزش و دارای اهمّیّت فراوان است.
ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: در درجه اوّل قدردان این نعمت و توفیق بزرگ الهی باشید و شکر خداوند متعال را بجا آورید که چنین فرصتی را به شما عطا کرده تا بتوانید در مسیر انجام این وظیفه مهمّ و اساسی گام بردارید. بنده چگونه می‌توانم بابت این همه زحمات، از شما تشکر کنم!
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته فرمود: من باور نداشتم که این مؤسّسه چنین خدمات و برکاتی داشته باشد؛ ولی با توضیحاتی که دادید، بسیار خرسند شدم که بحمدالله در حوزه مبارکه قم، امثال شما و دوستان فاضل و با اخلاصتان، همّت خود را در چنین کار بزرگی صرف می‌کنید. آثار شما سبب خوشحالی و خرسندی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. حتی یک صفحه از این آثار هم مهم است.
معظّم له در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: همه بخصوص مسئولان محترم حوزه باید قدردان این کار بزرگ شما باشند. متأسفانه بعضی از کارهایی که انجام می‌شود آن‌طور که باید و شایسته است، در مسیر احیای دین و آثار اهل‌البیت علیهم‌السلام نمی‌باشد، بلکه برخی از آنها برای جامعه مضرّات فراوانی هم دارد. باید جلوی آن کارها را گرفت و هزینه‌ها و وقت را صرف نشر معارف و روایات نورانی پیشوایان دین و تحقیق و تدقیق در آنها نمود.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پایان این دیدار بیان داشتند: یا لیتنا کنا معکم (ای کاش من هم در جمع شما بودم)، من هم دوست داشتم در میان شما باشم و در ثواب و اجری که از این کار بزرگ می‌برید، شریک شوم. همیشه دعاگو هستم و امیدوارم بتوانید این کار مهمّ را به بهترین وجه ادامه داده و قلب مقدّس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را مسرور نمایید. مسلّم بدانید صاحب اصلی حوزه‌های علمیه وجود مقدّس آن حضرت می‌باشند لذا باید همه اعمال و رفتار ما در مسیر رضایت ایشان قرار بگیرد.
این دیدار که در بیت معظم له صورت گرفت، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ حسن صافي فرزند حضرت آيت الله صافي گلپايگاني گفت: اخلاص حاج آقای رفیعی پور در این توفیقات بسیار دخیل بوده است. متاسفانه تا کنون آنگونه که باید، نتوانسته‌ایم امام هادی علیه‌السلام را به دنیا معرفی کنیم. الحمدالله این موسسه تا به حال از این نظر، در حوزه بیشتر فعال بوده است که حضرت را در جهان معرفی کند.
این دیدار در تاریخ 94/7/15  و با حضور حضرات آیات و حجج اسلام، آقایان: صالحی (از محققین و مترجمین زبان عربی)، جمال زاده (عضو هیئت علمی موسسه)، عبداللهی (عضو هیئت موسس و هیأت علمی)، عبدالله پور (از محققان موسسه)، دکتر فخر روحانی (استاد دانشگاه و مسئول بخش ترجمه زبان انگلیسی)، بصارتی (از مترجمین زبان انگلیسی)، فقیه ایمانی (از محققان موسسه)، قادری (از محققان موسسه)، مهدوی (از محققان موسسه)، و آقای رضوی (از اعضاء موسسه)، انجام گرفت.
«پایان خبر»

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی