آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردندAlavi 1

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دامت برکاته در دیدار مدیر و اعضای موسسه امام هادی علیه السلام:

امام هادی علیه السلام خیلی مظلوم است. من خوشحال هستم که شما این بزرگوار را از چهره مظلومیت نجات دادید.

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله و علی آله آل الله و العن الدائم علی اعداء الله

و بعد قال الله الحکیم فی کتابه يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ[1]

از حضور شما عزیزان و سروران که حقاً در این راه و در این هدف مقدّس‌تان تلاش کردید، تقدیر و تشکر می شود. از اینکه زحمت کشیدید و امروز را در این دفتر، در محضر شما و سایر دوستانی که در این جا آمده‌اند هستیم، صمیمانه تشکّر می‌کنم.

این کار که انسان اسناد احادیث را استخراج و استشهاد کند، واقعاً یک هزینه سنگین اجتماعی می‌خواهد. شما خیلی همّت کردید که واقعاً به این مسئله پرداختید. البته می‌دانید که بیانات ائمه علیهم‌السلام و بزرگان ما تماما حکمت است، بینی و بین الله درباره این حکمت هر چه تلاش کنید جا دارد؛ چون بیشترین نمره را خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه بقره عنایت فرموده که حکمت را به هر کسی نمی‌دهد، لمن یشاء، این هم خودش یک نوع توفیق است.

واقعاً چه حکمتی از این بهتر که از کلمات این خانواده و از این شجره‌ی طوبی استفاده کنیم. آن هم مخصوصاً شما که متمسّکین به ولایت امام هادی علیه‌السلام هستید. یادگاری امام هادی علیه‌السلام، همان زیارت جامعه کبیره است که واقعاً مظاهر قدرت الهی و صفات حسنه و جمالیه و جلالیه را خود حضرت در همین زیارت بیان می‌کند. فضیلت اهل بیت علیهم‌السلام از انبیاء عظام علیهم‌السلام هم بالاتر است. شما بحمدالله در این موسسه، متوسل به چنین امام بزرگواری شدید که فرمود: اِنْ ذُکرَ الْخَیْرُ کنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْویهُ وَ مُنْتَهاهُ[2]

شما بهترین موسسه‌ای هستید که می‌توانید در این راه، اهداف مقدس این امام مظلوم عزیز را پیاده نمایید.

ما در میان ائمه علیهم‌السلام، غیر از حضرت بقیه الله العظم ارواحنا فداه، دو امام داریم که چون آنها از نظر عظمت و جلال در اوج بودند، درباره‌ی آن بزرگوران غلوّ صورت می گرفت. حضرت امیر علیه‌السلام فرمودند: « وسَیهلِک فِی صِنفانٍ، محبٌّ مفرطٌ یذهب به الحبّ الی غیر الحقّ و مبغضٌ مفرطٌ یذهب به البُغضُ اِلی غَیرِ الحَقِّ وَ خَیرُ النّاسِ فِی حالاً اَلنَّمَطُ الاَوسَطُ فَالزَموه»[3] به زودی دو گروه درباره من به هلاکت می‌رسند، دوستدار افراط کننده، که محبت افراطی نسبت به من، او را به غیر حق بکشاند، و دشمن کینه توز که زیاده روی او، وی را در غیر راه حق بیفکند، بهترین مردم نسبت به من گروه میانه رو هستند، از آنها جدا نشوید.

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دامت برکاته :

امیدوارم در آینده بازهم نظاره گر آثار و برکات موسسه امام هادی علیه السلام باشیم. بدانید که ما در اینجا دعا گوی شما هستیم

یکی مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در شأن ایشان فرمودند: «لَوْلا أَنْ تَقُولَ فیکَ طَوائِفُ مِنْ أُمَّتى ما قالَتِ النَّصارى فى عیسَى بْنِ مَرْیَمَ، لَقُلْتُ فیکَ قَوْلاً لاتَمُرُّ بِمَلاَءٍ مِنَ النّاسِ إِلاّ أَخَذُوا التُّرابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیْکَ یَلْتَمِسوُنَ بِذلِکَ الْبَرَکَةَ.»؛[4] اگر بیم آن رانداشتم که گروه‌هایى از امّت من درباره‌ى تو، آن چه را که مسیحیان درباره‌ى عیسى بن مریم گفتند، بگویند، سخنى درباره‌ى تو مى‌گفتم که به گروهى از مردم نگذرى، مگر این که خاک زیر قدم‌هاى تو را به عنوان تبرّک بردارند.

یکی هم امام هادی علیه‌السلام است. آن حضرت با اینکه سن شریفشان هم زیاد نبود، اما چه عظمت و جلالی و چه معجزاتی از این بزرگوار دیدند که عدّه‌ای افراطی شدند.

بنده نمونه کارهای شما را دیدم و البته مطالعه و بررسی کردم. البته آنجوری که دلم می‌خواست، نتوانستم. خدا توفیق دهد که ما بتوانیم بیشتر از این از زحماتی که آقایان کشیده‌اند استفاده کنیم و فیض ببریم، خیلی زحمت کشیده‌اید، انصافاً عالی بود. خیلی خوب بود، مخصوصاً که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به این آثار، اهمیت فوق‌العاده می‌دادند.

انشاء الله که تلاش‌تان مقبول درگاه خداوند است و من بهترین جمله را بگویم: شکرالله مساعیکم الجمیله فی تحصیل مطالب الجلیله؛ انشاء الله امیدوارم در آینده باز هم نظاره‌گر آثار و برکات این موسسه باشیم. بدانید که ما در اینجا دعا گوی شما هستیم و توفیقات بیش از پیش را از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم. ما این ساعت را برای خودمان مغنتم می‌شماریم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پایان صحبت‌هایم را با صلوات بر محمد و آل محمد اعلام می دارم.

در ابتدای این دیدار که در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران[5] به رهبری امام خمینی رضوان الله علیه انجام گرفت، آیت الله رفیعی پور، مدیر و مسئول تحقیقات موسسه امام هادی علیه السلام، خداوند متعال را شکر کرد که توفیق ملاقات با معظم له را نصیب اعضای موسسه امام هادی علیه‌السلام نمود.

ایشان سپس به اانگيزۀ تأسيس مؤسسه اشاره کرد و افزود: در 23 سال قبل سال روز تولد امام هادی علیه السلام این موسسه را تأسیس کردیم به قصد اینکه کارهای اصلی انجام نشده در حوزه را انجام بدهیم نه کارهای تکراری را. در همین زمینه یک بخش برای تصحیح، یک بخش برای تألیف و یک بخش برای ترجمه به وجود آمد. هم اکنون فعالیت‌ها از نظر موضوعی به فقه، فقه مأثور، مهدویت، زیارات، ادعیه و معارف تقسیم می‌شود.

ایشان سپس به شیوه کار بر روی کتاب های «المقنع» «الهداية»، و «الاعتقادات» اشاره کرد و مدت زمان برخی پژوهش‌های موسسه را حدود 11 سال دانست.

آیت الله رفیعی پور در ادامه به کتاب «منتخب الأنوار المضيئة» و «موسوعة كلمات الامام المهدي عج» به عنوان آثاری با موضوع مهدویت و نیز بزرگترین دائره المعارف زیارتی شیعه پرداخت و گفت:

در زمینه زیارات «موسوعه زيارات المعصومين عليهم‌السلام» را تولید کردیم، به طوری که می‌گویند کاری بی‌نظیر در شیعه بوده است. پس از آن «جامع زيارات المعصومين عليهم‌السلام» در شش جلد و «مهج الزيارات» را نوشتیم که حدود سه سال در سند کل روایات زیارت و زیارات روایی کار کردیم و بحمدالله در نتیجه یک کتاب منقّح و مصحّح در زیارات با زحمات دوستان نوشتیم و به جرأت می‌توان گفت در این کتاب یک روایت ضعیف یک روایت مرسل و یک روایت مجهول نیست و آنچه که بعضی ادّعا می‌کنند که روایت ما سند ندارد، بدون اینکه نامی از آنها ببریم جوابشان را با عمل دادیم.

موسس و مدیر موسسه امام هادی علیه السلام افزود: اخیراً کار ترجمه به زبان‌های فارسی، اردو، انگلیسی، ترکی استانبولی را چند سالی است که آغاز کردیم و امیدواریم علوم اهل بیت علیهم السلام را با دعای خیر حضرتعالی و در رأس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به جهان صادر کنیم.

آیت الله رفیعی پور در پایان ضمن تشکّر مجدّد از معظم له ابراز داشت: تقاضای ما دعای خیر حضرتعالی به همه مومنین، مسلمین و موسسات است و این که شما هم در نماز شب و هم غیر نماز شب با اسم به خادمین موسسه امام هادی علیه السلام، دعای مخصوص کنید.

گفتنی است در این ملاقات حضرات آیات و حجج اسلام: جمال زاده، احمدی تنکابنی، عبداللهی، قادری، بصارتی، کافی، مهدوی یکتا، کاتب و برخی دیگر حضور داشتند.

پایان خبر

[1]. سوره بقره، آیه269

[2].زیارت نامه جامعه کبیره

[3]. نهج البلاغه، خطبه 127

[4]. کافی، ج 8، ص 57، ح 18

[5]. این دیدار در تاریخ جمعه 1393/11/24 انجام گرفت.

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

آیت الله سید هادی رفیعی پور و محققین موسسه امام هادی علیه‌السلام، با حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی ملاقات کردند

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی