آیت الله محمدی عراقی خطاب به مدیر موسسه: بحمدالله توفیق بزرگی را خدای متعال به شما داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه امام هادی علیه السلام، آیت الله محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، از مؤسسه پژوهشی امام هادی علیه السلام بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت ها و آثار علمی این مؤسسه، آشنا شد.
در آغاز این بازدید، آیت الله رفیعی پور، با ارائه گزارشی از فعالیت های مؤسسه امام هادی علیه السلام، بیان کرد: حدود سی سال قبل، به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام، مجلس جشنی در مدرسه فیضیه برگزار شد و در آن جشن، از غربت امام هادی علیه السلام، بسیار گفته شد؛ به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف شدم و اینگونه بیان کردم:
بی بی جان! من با عنایات شما، میخواهم مؤسسه ای به نام امام هادی علیه السلام تأسیس کنم تا معارف ایشان و اهل البیت علیهم السلام را به گوش جهانیان برسانم و از همان موقع، مؤسسه را تأسیس شده دانستم.
بنیانگذار مؤسسه امام هادی علیه السلام ادامه داد: نخستین کار ما تصحیح و تحقیق "المقنع" مرحوم شیخ صدوق بود که چندین سال بر روی آن کار شد و علاوه بر مقابله با چندین نسخه نفیس خطی، ثابت کردیم که تمام عبارات "المقنع" روایت است و برخی از فقهای بزرگ با دیدن این کتاب، تغییر نظر دادند و چنین موردی، انصاف و تواضع آن بزرگواران را نشان می دهد. حتی یادم می آید آن موقع، یکی از فقهای بزرگ به من فرمود: با دیدن چند پاورقی از این کتاب، فتوای من تغییر کرد.
استاد محقق، آیت الله رفیعی پور ادامه داد: دو کتاب شریف "خصال" و "کمال الدین" شیخ صدوق و همینطور "النهایه" شیخ طوسی نیز از کارهای این مؤسسۀ تحقیقاتی است که بیش از ده سال بر روی"النهایه" کار شده و الان نیز برای چاپ فرستاده شده است؛ اما متاسفانه مثل سابق، از نظر بودجه ای در مضیقه هستیم.
وی با بیان این که ما خواسته ایم در حد توان خود، خلأهای موجود را پر کنیم، گفت: در حال حاضر، مشغول ترجمۀ برخی از کتاب ها به زبان های انگلیسی، ترکی استانبولی، اردو و فارسی هستیم؛ هر ساله نیز براساس نام گذاری رهبر معظم انقلاب بر آن سال، فرمایشات ایشان را از جنبۀ روایی و اسلامی تبیین و تحلیل می کنیم. به عنوان مثال در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، (۱۳۸۶)، آیات و روایات در زمینۀ وحدت مسلمین را جمع کردیم و کتابی با عنوان "اتحاد و انسجام" تالیف نمودیم. یا در سال نوآوری و شکوفایی، کتاب "جوانی، فرصت نوآوری و شکوفایی" را نوشتیم.
آیت الله رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: زیارات و ادعیه برای ما، به مانند اقیانوسی از علم و معرفت است که در این زمینه هم توفیق داشتیم بزرگترین دائره المعارف زیارتی شیعه را تحت عنوان "موسوعه زیارات المعصومین علیهم السلام" تدوین کنیم که در این کتاب، زیارات هر معصوم علیه السلام، به دو صورت "مأثوره" و "ما ورد من طرق اخری" تقسیم بندی و آورده شده است.
وی با بیان این که در زمینۀ امام زمان ارواحناله الفدا نیز کارهای شایسته ای در موسسه امام هادی علیه السلام انجام شده است، اظهار کرد: کتاب "منتخب الانوارالمضیئه" تالیف مرحوم علامه نیلی، از کتاب هایی است که در زمینۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به رشتۀ تحریر در آمده و توانسته در جشنوارۀ کتاب سال حوزه، جشنوارۀ رضوی، جشنوارۀ مهدویت در مسجد مقدس جمکران، برنده جایزه کتاب برگزیده سال و لوح تقدیر شود.
در این جلسه، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، ضمن ابراز خرسندی از حضور و آشنایی با فعالیت های پژوهشی و علمی موسسه امام هادی علیه السلام گفت: بحمدالله توفیق بزرگی را خدای متعال به شما داده است.
ایشان با اشاره به این شرایط بهداشتی و محدودیت های فعلی، اینگونه بیان کرد که آمده ایم تا در پناه امام هادی علیه السلام، خود را متبرک کنیم و مصونیت بگیریم.
آیت الله محمدی عراقی، ضمن بازدید از بخش های مختلف موسسه شامل، کتابخانه، سالن تحقیقات، بخش بایگانی اسناد، دارالترجمه و ... سؤالاتی پیرامون مراحل پژوهش علمی در مؤسسه امام هادی علیه السلام مطرح کرد و مسئولان مؤسسه، به آنها پاسخ دادند.

photo 2020 09 20 21 01 33

photo 2020 09 21 10 42 30

photo 2020 09 21 10 42 35

photo 2020 09 21 10 42 40

photo 2020 09 21 10 42 50

photo 2020 09 21 10 42 59

photo 2020 09 21 10 43 07

photo 2020 09 21 10 43 10

photo 2020 09 21 10 42 46

photo 2020 09 21 10 42 56

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی