روایات ناب

  • خبر تصویری حضور موسسه پیام امام هادی علیه السلام در # پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین و # سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 1

    بازدید مدیر موسسه حضرت آیت‌الله رفیعی پوراز نمایشگاه بین‌المللی کتاب دیننمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 8

    رئیس بررسی کتاب استان قم حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم شمس

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 4

    محقق برجسته حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 3

    حضرت آیت الله شب زنده دار

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 5

    استاد بهرامپور مفسر قرآن کریم

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 6

    محقق گرانسنگ حجت الاسلام والمسلمین مختاری - مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 7

    نمایشگاه بینالمللی کتاب دین سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم 2

  • امام هادىعليه ‏السلام 

    نام و نسب مبارك امام هادىعليه ‏السلام

    امام على فرزند محمد، فرزند على، فرزند موسى، فرزند جعفر، فرزند محمد، فرزند على، فرزند حسين، فرزند على بن ابى‏طالب كه صلوات خدا بر همه آنان  باد.

    كنيه امام هادى عليه ‏السلام: ابوالحسن.

    القاب شريف امام هادى عليه ‏السلام: هادى، عسكرى، مرتضى، عالم، رشيد، متوكّل، قانع، و...

    مادر گرامى امام هادى عليه ‏السلام: سمانة[1].

    ولادت امام هادىعليه ‏السلام

    آن حضرت در نيمه ماه ذى الحجه سال 212 هجرى متولد شده است، برخى روز دوشنبه سوم ماه رجب سال 214، و برخى جز آن را ذكر كرده‏اند[2].

    شخصيت امام هادىعليه ‏السلام

    ـ ابن شهرآشوب مى‏گويد: او پاكيزه فرزند پارسا، فرزند شكيبا، فرزند پروفا، فرزند راستگو، فرزند سرور، فرزند سجاد، فرزند شهيد، فرزند حيدر، فرزند
    عبد  مناف... است.

    و او دلپسندترين مردم در شكوهمندى، و راستگوترين آنان در سخن، و نمكين آنان در برخورد با خويشان، و كامل‏ترين آنا در برخورد (عاقلانه) با بيگانگان بود. چون سكوت مى‏كرد هيبت وقارش نمايان مى‏گشت، و هر گاه سخن مى‏گفت ارزش او آشكار مى‏شد، و او از خانه رسالت و امامت و قرارگاه وصايت و خلافت است، او شاخه‏اى كُهَن و پسنديده از درخت تنومند نبوّت، و ميوه‏اى چيده و برگزيده از شجره رسالت است[3].

    ـ ابن خلّكان درباره شخصيت امام هادى عليه ‏السلام مى‏گويد: أبوالحسن علي الهادي فرزند محمد الجواد فرزند على امام رضا معروف به عسكرى، يكى از امامان دوازده‏گانه نزد مذهب اماميه است، نزد متوكل از او بدگويى كردند و گفتند كه حضرت در خانه خود سلاح و نامه‏ها و جز اين‏ها از شيعيانش را پنهان كرده است، و او را متّهم كردند كه حكومت را براى خود مى‏خواهد، متوكل شبانه تعدادى از ترك‏ها را به منزل حضرت فرستاد، آنان شبانه بى‏آنكه حضرت متوجه باشد به منزل او يورش بردند، ديدند حضرت در اتاقى كه درش بسته بود تنها است، و لباسى از مو بر دوش، و رو اندازى از پشم بر سر دارد و رو به قبله آياتى از قرآن را مى‏خواند كه درباره وعده و وعيد الهى است، اين در حالى است كه ميان او و زمين هيچ فرشى جز شن و ماسه حائل نيست، به همان حال او را دستگير و نزد متوكل بردند... چون متوكل او را ديد احترامش كرد و كنار خود نشاند[4].

    ـ ابن حجر هيتمى مى‏گويد: على عسكرى را از آن جهت به اين نام ناميدند
    چون او را از مدينه پيامبر به سامرّا ـ كه پادگان نظامى بود ـ آوردند و در آنجا اسكان دادند به اين نام معروف شد. از اين رو او را عسكرى ناميدند و به اين نام مشهور شد، او وارث دانش و سخاوت پدر (بزرگوار) خود بود[5].

    ـ شبلنجى مى‏گويد: مناقب امام هادى عليه ‏السلام بسيار است[6].

    ـ شيخ كمال الدين محمّد بن طلحه شافعى مى‏گويد:

    از جمله مناقب آن حضرت ماجرايى است كه همچون گوشواره‏ها آويزه زينت‏بخش گوشها [ى مردم] شده است، و آن را ـ از روى علاقه به آن حضرت ـ همچون درهاى گرانبهاى درون صدف‏ها در خود جاى داده‏اند، اين ماجرا گواه آن است كه جان (پاك) ابوالحسن عليه ‏السلام از صفات ارزشمند الهى برخوردار، و بر قلّه‏هاى بلندمرتبگى‏ها و درجات والاى خاندان نبوّت جا گرفته است، (و آن ماجرا اين است:...).[7]

    بخشى از ويژگیهاى امام هادی عليه ‏السلام

    1. بخشش و كرم حضرت

    گروهى از سران شيعه خدمت امام هادى عليه ‏السلام رسيدند و احمد بن اسحاق از دَيْنى كه بر ذمه‏اش بود خدمت حضرت شكوه كرد، حضرت به وكيل خود ابو عمرو فرمود: ابا عمرو! سى هزار دينار به او، و سى هزار دينار به على بن جعفر بده، و خود نيز سى هزار دينار بردار[8].

     

    1. زهد امام هادى عليه ‏السلام

    سربازان متوكل چون خانه حضرت را بازرسى كردند ديدند حضرت در يك اتقاق دربسته در حالى كه ردايى از مو بر دوش دارد و فرشى جز شن و ماسه ندارد و روى آن‏ها نشسته است[9].

    1. احترام امام هادى عليه ‏السلام نسبت به علماء

    از امام حسن عسكرى عليه ‏السلام نقل شده كه به امام هادى عليه ‏السلام خبر رساندند يكى از فقهاى شيعه با يكى از ناصبى‏ها مناظره كرده، و او را شكست داده، و رسوايى‏هايش را آشكار نموده است، آن شخص خدمت امام عليه ‏السلام رسيد، در صدر مجلس بالشت بزرگى گذاشته بودند و او دور از آنجا نشست، و نزد امام بسيارى از علوى‏ها و بنى هاشم حضور داشتند.

    امام او را بلند كرد و جلو آورد تا نزد آن بالش (در صدر مجلس) نشاند، و روى خود را به او كرد، اين امر بر أشراف حاضر در آنجا بسيار گران آمد، علوى‏ها او را از  عتاب منزّه مى‏دانستند، ولى بزرگ هاشميون گفت: اى فرزند رسول خدا! اين  گونه يك فرد عامى را بر سادات بنى هاشم از فرزندان ابوطالب و عباس ترجيح مى‏دهى؟!

    فرمود: مبادا از افرادى باشيد كه خداوند درباره آنان فرمود: «آيا كسانى را كه بهره‏اى از كتاب يافته‏اند نديدى كه چون به كتاب خدا فرا خوانده مى‏شوند تا ميانشان حكم كند گروهى از آنان به حال اعراض پشت مى‏كنند»[10] آيا كتاب خدا را
    براى داورى مى‏پسنديد؟ گفتند: آرى.

    فرمود: آيا خداوند نمى‏فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هرگاه به شما گفته شد در مجلس‏ها [براى برادرانتان] جاى بازكنيد، جاى بازكنيد تا خدا براى شما [در بهشت ]جاى بگشايد» تا آنجا كه فرمود: «تا خدا كسانى از شما را كه ايمان آورده و كسانى را كه دانش داده شده‏اند رتبه‏ها بالا برد»[11]؟ پس خداوند نمى‏پسندد براى مؤمن عالم جز اينكه بر مؤمن غير عالم برترى يابد، چنان كه براى مؤمن نمى‏پسندد جز اين كه بر غير مؤمن برترى يابد.

    به من بگوييد آيا خداوند مى‏فرمايد: «خداوند كسانى از شمارا كه ايمان آورده‏اند و كسانى را كه دانش داده شده‏اند رتبه‏ها بالا مى‏برد» يا مى‏فرمايد، كسانى را كه شرافت نسبى دارند رتبه‏ها بالا مى‏برد؟! آيا خداوند نفرمود: «آيا كسانى كه مى‏دانند و كسانى كه نمى‏دانند يكسانند»؟![12] پس چگونه بزرگداشت مرا نسبت به اين شخص ـ كه خدا او را بالا برده است ـ نمى‏پسنديد؟! شكست دادن اين شخص فلان ناصبى را با برهان‏هاى الهى كه خدا به او آموخته است برايش برتر از هر شرافت نسبى است[13].

    1. از ادله امامت امام هادىعليه ‏السلام

    على بن مهزيار مى‏گويد: به سامرا ـ كه پادگان نظامى بود ـ رفتم در حالى كه در امامت امام هادى عليه ‏السلام شك داشتم، در يك روز بهارى ديدم حاكم براى شكار از شهر بيرون شد.، او و اطرافيانش لباس تابستانى پوشيده بودند، ولى امام هادى عليه ‏السلاملباس (گرم) نمدى به تن داشت[14] و بر اسب خود نيز نمد انداخته بود، و دمش را
    بافته بود، مردم از اين كار او در شگفت بودند و مى‏گفتند: ببينيد اين مرد مدنى با خود چه كرده است، من پيش خود گفتم: اگر او امام بود چنين نمى‏كرد. چون مردم به بيابان رسيدند چيزى نگذشت كه ابر سنگينى بالا آمد و باران شديدى در گرفت، همه از شدت باران خيس شدند، و فقط حضرت به سلامت برگشت، پيش خود گفتم: گويا او امام است، گفتم: از او درباره عرق جنب در لباس نمازگزار مى‏پرسم، و پيش خود گفتم: اگر چهره گشود و پاسخ داد امام است، چون به من نزديك شد چهره گشود و فرمود: اگر جنابت از راه حرام باشد نماز خواندن در آن لباس جائز نيست، و اگر از راه حلال باشد اشكالى ندارد، پس از آن ديگر شبهه‏اى در امامت او نداشتم.[15]

    ميراث علمى امام هادى عليه ‏السلام

    زيارت جامعه كبيره از مهمترين آثار علمى امام هادى عليه ‏السلام به حساب مى‏آيد، اين زيارت سرمايه فكرى مهم و اثر علمى جاودان است، كه سرشار است از معارف اصيل و حقايق بنيادى ناب و عقايد بلند و پايه‏هاى حكمت و مضامين بلند، امام هادى عليه ‏السلام به وسيله آن مكتب درخشان اسلام را پربارتر كرد و به آن، عقائد راستين توحيدى الهى را ارمغان داد. اين زيارت گوهر درخشنده‏اى است كه در درون خود معانى بلند و مضامين برجسته را جاى داده است، از اين رو اين زيارت از ارزشمندترين زيارت‏هاست و از جايگاه بلند نزد مسلمانان برخوردار است.

    و گروهى از فضلا و دانشمندان و اساتيد حوزه‏هاى علميه براى زيارت جامعه شرح نوشته‏اند و مطالب دشوار آن و مضامين بلند آن را توضيح داده‏اند خدا
    پاداش و جزاى خيرشان دهد.

    شهادت امام هادى عليه ‏السلام

    مسعودى مى‏گويد: ابوالحسن (امام هادى عليه ‏السلام) بيمار شد و در اثر آن بيمارى در سال 254 هجرى از دنيا رفت، پيش از اين كه از دنيا برود فرزندش ابا محمّد را خواست و نور و حكمت و ميراث‏هاى پيامبران و سلاح را به او تحويل داد و به او سفارش نمود و درگذشت[16]. خليفه عباسى معتمد[17] يا معتز[18] او را مسموم كرد.

    شيخ طوسى قدس‏سره از ابراهيم بن هاشم قمى نقل كرده كه مى‏گويد: على بن محمّد ابوالحسن عسكرى در روز دوشنبه سوم ماه رجب 254 از دنيا رفت[19].

     

     

    [1] و 2 ـ نگاه كن: موسوعه زيارات المعصومينعليهم‏ السلام، ج 4، ص 161 ـ 162.

    [2]

    [3] ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 400 ـ 401.

    [4] ـ وفيات الأعيان، ج 3، ص 272، شماره 424.

    [5] ـ الصواعق المحرقة، ص 206 ـ 207.                                  

    [6] ـ نور الأبصار، ص 334.                                                  

    [7] ـ مطالب السؤول، ج 2، ص 145.                                                 

    [8] ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 409.                                                           

    [9] ـ راجع وفيات الأعيان، ج 3، ص 272، شماره 424. وقد تقدّم النصّ كاملاً في الصفحة السابقة.

    [10] ـ آل عمران: 23.

    [11] ـ المجادلة: 11.

    [12] ـ الزمر: 9.

    [13] ـ احتجاج، ص 454 ـ 455.

    [14] ـ التِجفاف: شيء تلبسه الفرس عند الحرب كأنّه درع؛ والجمع تجافيف، قيل سُمّي بذلك لما فيه من الصلابة واليبوسة. مصباح المنير، ج 1، ص 142.

    [15] ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 413.

    [16] ـ إثبات الوصية، ص 234.

    [17] ـ راجع مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 401.

    [18] ـ راجع اعلام الورى، ص 339.

    [19] ـ مصباح المتهجّد، ص 819 .

  • حضور موسسه پیام امام هادی علیه السلام در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم

    پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب دینپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین و سیزدهمین نمایشگاه کتاب قم با حضور ناشران داخلی و خارجی در مصلی بزرگ قدس شهر قم برگزار شد.

    این نمایشگاه که با هدف ارائه آثار و دستاوردهای نشر کتاب در حوزه دین برگزار شد، از ۲۶ بهمن لغایت ۵ اسفندماه ۹۶ به مدت ۱۰ روز در مصلی قدس با حضور ۷۰ ناشر خارجی و در قالب 8۰ هزار عنوان کتاب برگزار شد و همچنین موسسه پیام امام هادی علیه السلام با ارائه بیش از 50 کتاب از آثار خود نیز در این نمایشگاه بین المللی حضور چشمگیری  داشت.

    از مهمترین آثار معرفی شده توسط موسسه امام هادی علیه السلام میتوان از آثار زیر نام برد:

    جهت خواندن توضیحات بیشتر و سفارش آنلاین کتاب بر روی نام کتاب کلیک کنید

    ردیف

    نام کتاب

    ردیف

    نام کتاب

    1

    اصحاب امام حسین علیه‌السلام

    24

    رساله فی بیان استجابه الدعاء

    2

    آرامش بهشتی

    25

    مقالات کوتاه درباره امام هادی علیه‌ السلام

    3

    مخروط و اوج تکامل

    26

    احمد ابن اسحاق الثقه المرضی

    4

    دیدارها و گفتگوهای سید الشهداء علیه‌السلام

    27

    موسوعه زیارات معصومین(ع) 7جلدی

    5

    فروغ عاشورا

    28

    تحفة الزائر

    6

    گفتگوهای امیر المومنین علیه‌السلام

    29

    جامع زیارات المعصومین(ع) 6جلدی

    7

    دیباچه‌ای بر زیارت

    30

    در حریم یاس

    8

    فرزندم

    31

    چشمه سار کوثر

    9

    دعا الندبه و توثیقه من الکتاب والسنّه

    32

    الإعتقادات

    10

    ولایت نامه

    33

    الإعتقادات(بلاهوامش و تعلیقات)

    11

    جوانی فرصت نوآوری وشکوفایی

    34

    المقنع

    12

    انوار درخشان

    35

    الهدایه

    13

    انوار هدایت

    36

    همت بلند و تلاش مستمر

    14

    آفت و سلامت

    37

    تفریغ الفواد

    15

    حکمت های کوتاه (قصار الحکم)

    38

    مهج الزیارات

    16

    دیار سجده

    39

    بشارت

    17

    سخنان قدسی 1

    40

    البشری فی ذکر من حظی برویه الحجه الکبری

    18

    سخنان قدسی 2

    41

    الدعا للمنتظر المهدی و الفرج علی یدیه

    19

    هفتاد سخن درباره همت و کار

    42

    منتخب الأنوار المضیئه

    20

    شمیم سیب بهشت

    43

    موسوعه کلمات الإمام المهدی (عج)

    21

    سه خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها

    44

    مجموعه نرم افزار

    22

    خطبه های معصومین در جمعه ها و عیدین

    45

    لحظه های عروج

    23

    چه کنیم دعایمان به اجابت برسد؟

    46

    اتحاد و انسجام

     

    علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌های مورد علاقه خود با تخفیف قابل توجه در روزهای برگزاری نمایشگاه از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و ۱۵:۰۰ تا ۲۰:۰۰ به مصلی بزرگ قدس شهر مقدس قم واقع در میدان جانبازان مراجعه کنند.

     

  • رونمایی از کتاب شریف «الاعتقادات» شیخ صدوق(ره)

    توسط مقام  معظم رهبری

    حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله الوارف)

     این کتاب پس از چندین سال تحقیق توسط پژوهشگران مؤسسه پیام امام هادی علیه السلام در نمایشگاه «دستاوردهاي پژوهشي حوزه علميه قم» توسط مقام معظم رهبری (دام ظله الوارف) رؤیت و رونمایی شد و به جامعه علمی تقدیم شد.

    این کتاب پس از چندین سال تحقیق توسط پژوهشگران مؤسسه پیام امام هادی علیه السلام در نمایشگاه «دستاوردهاي پژوهشي حوزه علميه قم» توسط مقام معظم رهبری (دام ظله الوارف) رؤیت و رونمایی شد و به جامعه علمی تقدیم شد.

    رهبر انقلاب درحین بازدید از این نمایشگاه هنگام حضور در غرفه مؤسسه پیام امام هادی علیه السلام ضمن بازدید از کتاب های منتشر شده موسسه ، از کتاب الاعتقادات ، تالیف شیخ صدوق (ره) رونمایی کردند.

    در این کتاب شریف که توسط موسسه امام هادی علیه السلام  بیش از هشت سال، تحقیق و تصحیح آن به طول انجامیده است، اثبات گردیده که تمام عبارات متن کتاب روایت است و در پاورقی متن روایات با ذکر منبع آن آمده است، در مواردی که متن مشا بهی از روایات پیدا نشده ، روایاتی که به آن مضمون یا به آن معناست ، آمده است.

    تصحیح و تحقیق این کتاب به این گونه انجام شده که علاوه بر مقابله و تصحیح متن کتاب با نسخ نفیس خطی، ثابت شود عبارات متن کتاب حدیث است و یا از روایات اقتباس شده است.

    مقابله با نسخ خطّی، تخریج منابع، تخریج مصادر، انتخاب متن مصحّح، انتخاب منابع روایی مطابق با متن کتاب و تدوین شرح جامع از زندگی شیخ صدوق (ره) با اشاره به قدرت کلامی ایشان، با بیان نمونه هایی از استدلال های کلامی از کتبش چون «توحید« و «معانی الاخبار» و... ، و همچنین افزودن چندین فهرست فنّی از مزایای این تحقیق می باشد.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9706-153
      امام سجاد (علیه السلام)
      المُؤمِنُ يَصمُتُ لِيَسلَمَ و يَنطِقُ لِيَغنَمَ
      مؤمن سكوت مى كند تا سالم ماند و سخن مى گويد تا سود برد
      کافی: 2/ 231 ح3؛ عنه البحار: 64 / 270

     

    |امام سجاد|شهادت امام زین العابدین|کافی|بحار الانوار|مؤمن|سکوت|سخن|

    المؤمن يصمت ليسلم و ينطق ليغنم

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9706-152
      امام سجاد (علیه السلام)
      كَفُّ الأذى ، مِنْ كَمالِ العَقلِ وفيهِ راحَةٌ لِلبَدَنِ عاجِلاً و آجِلاً
      خوددارى از آزار رساندن ، نشانه كمال خرد و مايه آسايش دو گيتى است
      تحف العقول: 283؛ عنه البحار: 75 / 141

     

    |امام سجاد|شهادت امام زین العابدین|تحف العقول|بحار الانوار|آزار|خرد|آسایش|

    كف الأذى ، من كمال العقل وفيه راحة للبدن عاجلا و آجلا

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9706-151
      امام سجاد (علیه السلام)
      لاحَسَبَ لِقُرَشيًّ و لاعَرَبِيٍّ إلاّبِتواضُعِ و لاكَرَمَ إلاّ بِتَّقوى
      قريشى و عرب را افتخارى نيست مگر به فروتنى ، و هيچ كرامتى نيست مگر به تقوا .
      کافی: 8 / 234 ح312

     

    |امام سجاد|شهادت امام زین العابدین|کافی|تواضع|تقوا|

    لاحسب لقرشي و عربي إلابتواضع و لاكرم إلا بتقوى

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9706-155
      امام سجاد (علیه السلام)
      نَظَرُ المُؤمِنِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ لِلمَوَّدَةِ و المَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ
      نگاه مؤمن به چهره برادر مؤمن خود از روى دوستى ومحبّت به او عبادت است.
      تحف العقول: 282؛ عنه البحار: 75 / 140

     

    |امام سجاد|تحف العقول|بحار الانوار|مؤمن|عبادت|نگاه|

    نظر المؤمن في وجه أخيه المؤمن للمودة و المحبة له عبادة

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9706-154
      امام سجاد (علیه السلام)
      المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
      مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : يا برايش ذخيره مى شود ، يا در دنيا برآورده مى شود و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود .
      تحف العقول: 280؛ عنه البحار: 75 / 138

     

    |امام سجاد|تحف العقول|بحار الانوار|مؤمن|دعا|بلا|

    المؤمن من دعائه على ثلاث : إما أن يدخر له و إما أن يعجل له و إما أن يدفع عنه بلاء يريد أن يصيبه