بحار الانوار

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9902-8
      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
     

    َ نَحْنُ‏ كَلِمَةُ التَّقْوَى‏ وَ سَبِيلُ الْهُدَى وَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَ الْحُجَّةُ الْعُظْمَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلُ الْمَتِين‏

     

    ماييم آن كلمه تقوى و راه هدايت و الگوى برتر و حجّت بزرگ و دستگيره استوار و ریسمکان محکم خداوند.

      خصال: 2 / 432 ح14؛ عنه البحار: 26 / 244 ح6

     

    |پیامبر اکرم |خصال|بحار الانوار|محب اهل بیت|تقوی|هدایت|الگو|حجت|عروه الوثقی|ریسمان خدا|

    نحن‏ كلمة التقوى‏ و سبيل الهدى و المثل الأعلى و الحجة العظمى و العروة الوثقى و الحبل المتين‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9812-37
      امام سجاد علیه السلام
     

    يا سَوأتاهُ لِمَن غَلَبَت إحداتُهُ عَشَراتِهِ

     

    بدا به حال كسى كه يك هايش  ( گناهانش ) بر ده هايش (حسناتش ) چيره شود

      تحف العقول: 281؛ عنه البحار: 75 / 139

     

    |امام سجاد|تحف العقول|بحار الانوار|رذایل اخلاقی|گناه|حسنات|سیئات|

    يا سوأتاه لمن غلبت إحداته عشراته

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9811-89
      امام صادق علیه السلام
      مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ لَهُ كَيْلٌ وَ وَزْنٌ‏ إِلَّا الدُّمُوعَ‏ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ مِنْهَا تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَارٍ وَ إِذَا اغْرَوْرَقَتِ الْعَيْنُ بِمَائِهَا لَمْ يَرْهَقْ وَجْهَهُ‏ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ فَإِذَا فَاضَتْ حَرَّمَهُ اللَّهُ عَلَى النَّارِ وَ لَوْ أَنَّ بَاكِياً بَكَى فِي أُمَّةٍ لَرُحِمُوا.
      هر چيزى پيمانه اى يا وزنى دارد مگر اشكها؛ زيرا قطره اى اشك، درياهايى از آتش را فرو مى نشاند. هرگاه چشم غرق در اشك خود شود، گَرد هيچ فقر و ذلّتى بر چهره آن نمى نشيند. و هرگاه اشكها سرازير شود خداوند آن چهره را بر آتش حرام مى گرداند. و اگر گرينده اى در ميان امّتى بگريد همه آن امّت مشمول رحمت مى شوند.
      ثواب الاعمال: 167؛ عنه البحار: 90 / 331 ح14

     

    |امام صادق|ثواب الاعمال|بحار الانوار|گریستن|گریه|گریه از ترس خدا|اشک|فقر|ذلت|رحمت خدا|

    ما من شي‏ء إلا و له كيل و وزن‏ إلا الدموع‏ فإن القطرة منها تطفئ بحارا من نار و إذا اغرورقت العين بمائها لم يرهق وجهه‏ قتر و لا ذلة فإذا فاضت حرمه الله على النار و لو أن باكيا بكى في أمة لرحموا.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9810-85
      امام علی علیه السلام
      إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ‏ الثَّوَابَ‏ عَلَى‏ طَاعَتِهِ‏ وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ ذِيَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نِقْمَتِهِ وَ حِيَاشَةً لَهُمْ إِلَى جَنَّتِه‏
      خداوند سبحان پاداش را براى فرمانبرى اش قرار داد و كيفر را براى نا فرمانى اش، تا بدين وسيله بندگانش را از خشم خود نگه دارد و آنان را به سوى بهشت خويش براند.
      نهج البلاغه: حکمت 368؛ عنه البحار: 6 / 114 ح10

     

    |امام علی|نهج البلاغه|بحار الانوار|اعتقادی|کیفر|پاداش|اطاعت خدا|خشم خدا|بهشت|

    إن الله سبحانه وضع‏ الثواب‏ على‏ طاعته‏ و العقاب على معصيته ذيادة لعباده عن نقمته و حياشة لهم إلى جنته‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9809-11
      امام صادق علیه السلام
      خُذْ مِن حُسنِ الظَّنِّ بِطَرَفٍ تُرَوِّحُ بهِ قَلبَكَ و يَرُوحُ بهِ أمرُكَ
       از خوش بين بودن بهره اى برگير ، تا با آن دلت را آرام كنى و كارَت پيش رود
      کشف الغمه: 2 / 208؛ عنه البحار: 75 / 209 ح84

     

    |امام صادق|کشف الغمه|بحار الانوار|ظن و گمان|فضایل اخلاقی|اخلاق فردی|خوشبینی|آؤامش|

    خذ من‏ حسن‏ الظن‏ بطرف‏ تروح به قلبك و يروح به أمرك‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9808-16
      امام علی علیه السلام
      و لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و للّه فيهِ رِضىً؛ فإنّ في الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ، و راحَةً مِن هُمُومِك، و أمنا لبلادِكَ، و لكِنِ الحذَرَ كُلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّكَ بَعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ في ذلكَ حُسنَ الظَّنِّ
       اگر دشمن تو را به صلح فرا خواند و خشنودى خدا در آن بود آن را ردّ مكن ؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوهها و درد سرهايت و امنيّت سرزمين توست . اما پس از صلح ، از دشمن خود سخت برحذر و هشيار باش ؛ زيرا گاه دشمن خود را نزديك مى سازد ، تا غافلگير كند ؛ پس محتاط و دور انديش باش و به دشمن خوش بين مباش
      نهج البلاغه: 442 ضمن نامه 53؛ عنه البحار: 97 / 47 ح9

     

    |امام علی|نهج البلاغه|بحار الانوار|اجتماعی|صلح|دشمن|رضای خدا|آسایش|امنیت|دوراندیش|خوشبینی|

    و لا تدفعن‏ صلحا دعاك‏ إليه عدوك و لله فيه رضا فإن في الصلح دعة لجنودك و راحة من همومك و أمنا لبلادك و لكن الحذر كل الحذر من عدوك بعد صلحه فإن العدو ربما قارب ليتغفل فخذ بالحزم و اتهم في ذلك حسن الظن‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9808-11
      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
      أثبَتُكُم قَدَما على الصِّراطِ ،  أشَدُّكُم حُبّا لأِهلِ بَيتي
       پايدارترين شما بر صراط ، كسى است كه محبّتش به اهل بيت من بيشتر باشد
      فضائل الشیعه: 6 ح3؛ عنه البحار: 8 / 69 ح16

     

    |پیامبر اکرم|فضایل الشیعه|بحار الانوار|اعتقادی|آخرت|صراط|پایداری|محب اهل بیت|

    أثبتكم‏ قدما على‏ الصراط أشدكم حبا لأهل بيتي‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9808-9
      امام سجاد علیه السلام
      لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ حُجَّتِهِ حِجَابٌ فَلَا لِلَّهِ دُونَ حُجَّتِهِ سِتْرٌ نَحْنُ أَبْوَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ‏ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم‏ نحنُ عَيبَةُ عِلمِهِ
      ميان خدا و حجت او كه امام هر زمان است حجاب و مانعى وجود ندارد، پس خداوند پيش روى حجت خود پوششى نيفكنده است. مائيم درهاى علم خدا، راه مستقيم و كانون علم او
      معانی الاخبار: 35 ح5؛ عنه البحار: 24 / 12 ح5

     

    |امام سجاد|معانی الاخبار|بحار الانوار|اعتقادی|آخرت|صراط|سیره اهل بیت|حجت خدا|علم خدا|

    ليس بين الله و بين حجته حجاب فلا لله دون حجته ستر نحن أبواب الله و نحن‏ الصراط المستقيم‏ و نحن عيبة علمه‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-58
      امام صادق علیه السلام
      مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِيهِ‏ دُعَابَةٌ قُلْتُ وَ مَا الدُّعَابَةُ قَالَ الْمِزَاحُ.
       هيچ مؤمنى نيست، جز اين كه در او «دُعابه» هست عرض كردم: دعابه چيست؟ فرمود: شوخى
      کافی: 2 / 663 ح2؛ البحار: 73 / 60 ح2

     

    |کافی|بحار الانوار|اجتماعی|اخلاق جمعی|شوخی|شوخی پسندیده|مؤمن|امام صادق|

    ما من مؤمن إلا و فيه‏ دعابة قلت و ما الدعابة قال المزاح.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-53
      امام صادق علیه السلام
      كَفَى‏ بِالْمَرْءِ خِزْياً أَنْ‏ يَلْبَسَ ثَوْباً يَشْهَرُهُ أَوْ يَرْكَبَ دَابَّةً تَشْهَرُهُ.
       آدمى را رسوايى همين بس كه جامه اى بپوشد كه باعث انگشت نمايى او گردد يا مركبى انگشت نما سوار شود
      کافی: 6 / 445 ح2؛ البحار: 75 / 252

     

    |کافی|بحار الانوار|فضایل اخلاقی|شهرت|شهرت نکوهیده|لباس شهرت|انگشت نما|امام صادق|

    كفى‏ بالمرء خزيا أن‏ يلبس ثوبا يشهره أو يركب دابة تشهره.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-39
      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
      فَوْقَ‏ كُلِ‏ ذِي‏ بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِر
      بالاى هر نيكوكارى ، نيكوكار [ ديگرى] است ، تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود ؛ پس  چون در راه خدا كشته شد ، بالاتر از آن نيكى ( ارزشى ) وجود ندارد .
      کافی: 2 / 348 ح4؛ عنه البحار: 71 / 60 ح2

     

    |کافی|بحار الانوار|اجتماعی|شهادت در راه خدا|نیکوکاری|پیامبر اکرم|

    فوق‏ كل‏ ذي‏ بر بر حتى يقتل الرجل في سبيل الله فإذا قتل في سبيل الله فليس فوقه بر

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-35
      امام کاظم علیه السلام
      فِي قَوْلِ اللَّهِ‏ وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا قَالَ إِذَا دَعَاكَ‏ الرَّجُلُ‏ تَشْهَدُ عَلَى دَيْنٍ أَوْ حَقٍّ- لَا يَنْبَغِي أَنْ تَتَقَاعَسَ عَنْهُ.
      امام کاظم درباره آيه : « و شاهدان چون [ به شهادت ] فرا خوانده شوند  نبايد خوددارى كنند » ـ  فرمود : هر گاه شخصى از تو دعوت كرد كه به دَينى يا حقّى شهادت دهى ، براى هيچ كس سزاوار نيست كه از آن خوددارى ورزد .
      تفسیر العیاشی: 1 / 156 ح523؛ عنه البحار: 101 / 312 ح15

     

    |تفسیر العیاشی|بحار الانوار|اخلاق جمعی|شهادت دادن|وجوب شهادت|امام کاظم|

    في قول الله‏ و لا يأب الشهداء إذا ما دعوا قال إذا دعاك‏ الرجل‏ تشهد على دين أو حق- لا ينبغي أن تتقاعس عنه.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-14
      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
      الشُّفَعَاءُ خَمْسَةٌ الْقُرْآنُ وَ الرَّحِمُ وَ الْأَمَانَةُ وَ نَبِيُّكُمْ وَ أَهْلُ بَيْتِ نَبِيِّكُم‏
      شفاعت كنندگان  ، پنج تايند : قرآن ، خويشاوندى ، امانت ، پيامبر شما و اهل بيت پيامبرتان .
      مناقب ال ابی طالب: 2 / 164؛ عنه البحار: 8 / 43 ح39

     

    |مناقب ال ابی طالب|بحار الانوار|اعتقادی|شفاعت|قیامت|خویشاوندان|امانت|پیامبر اکرم|

    الشفعاء خمسة القرآن و الرحم و الأمانة و نبيكم و أهل بيت نبيكم‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9806-1
      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
      تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَ‏ فِيهَا غِنًى‏ لَكُمْ‏ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاس‏
      به تجارت پردازيد، كه آن شما را از آنچه در دست مردم است بى نياز مى گرداند.
      کافی: 5 / 149 ح9؛ بحار الانوار: 100 / 96 ح21

     

    |کافی|بحار الانوار|اجتماعی|شغل|پیشه|تجارت|بی نیازی|پیامبر اکرم|

    تعرضوا للتجارة فإن‏ فيها غنى‏ لكم‏ عما في أيدي الناس‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-155
      راوی
      كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَيْنِي قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ يَعِيشُ بِدِينِه‏
       پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگاه به كسى نگاه مى كرد و از او خوشش مى آمد ، مى فرمود : شغلى هم دارد ؟ اگر مى گفتند : نه ، مى فرمود : از چشمم افتاد . عرض مى شد : چرا اى رسول خدا؟! مى فرمود : زيرا اگر مؤمن شغل و حرفه اى نداشته باشد دين خود را وسيله امرار معاشش مى كند
      جامع الأخبار: 1 / 139؛ عنه البحار: 100 / 9 ح38

     

    |جامع الاخبار|بحار الانوار|اجتماعی|شغل|پیشه|دین|راوی|

    كان رسول الله إذا نظر الرجل فأعجبه قال هل له حرفة فإن قالوا لا قال سقط من عيني قيل و كيف ذاك يا رسول الله قال لأن المؤمن إذا لم يكن له حرفة يعيش بدينه‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-153
      راوی
      وَ كانَ عليه السلام أَحْسَنَ النّاسِ صَوْتا بِالْقُرانِ، وَ كانَ إِذا قَرَأَ يَحْزُنُ وَ بَكى السّامِعُونَ لِتِلاوَتِهِ، وَ كانَ يَبْكى مِنْ خَشْيَةِ اللّه ِ حَتّى تَخْضَلَّ لِحْيَتُهُ بِالدُّمُوعِ
      يونانى مى گويد: امام موسى بن جعفر عليه السلام خوش صداترين مردم در تلاوت قرآن بود و هر زمان قرآن مى خواند غمگين مى شد و شنوندگان بر تلاوت او گريه مى نمودند. و از ترس خداوند آن قدر گريه مى كرد كه محاسن مباركش با اشكهايش خيس مى شد.
      مناقب ابن شهر آشوب: 4 / 318 ؛ عنه البحار: 48 / 107 ح9

     

    ولادت امام کاظم|مناقب ابن شهر اشوب|بحار الانوار|سیره|قران|راوی|

    و كان ع أحسن الناس صوتا بالقرآن فكان إذا قرأ يحزن‏ و بكى‏ السامعون لتلاوته و كان يبكي من خشية الله حتى تخضل لحيته بالدموع.

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-151
      راوی
      رَأَيْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَعْمَلُ فِي أَرْضٍ لَهُ قَدِ اسْتَنْقَعَتْ‏ قَدَمَاهُ‏ فِي الْعَرَقِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاك‏ أَيْنَ الرِّجَالُ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قَدْ عَمِلَ بِالْيَدِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي فِي أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ هُوَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ آبَائِي ع كُلُّهُمْ كَانُوا قَدْ عَمِلُوا بِأَيْدِيهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الْأَوْصِيَاءِ وَ الصَّالِحِين‏
      حسين بن على بن أبى حمزه از پدرش نقل كرده: امام هفتم عليه السلام را در مزرعه اى ديدم كه كار مى كرد و پاهايش [از شدّت كار] خيس عرق بود، عرض كردم، فدايت شوم، كارگران كجا هستند؟ فرمود: اى على! آنان كه بهتر از من و پدرم بودند با دست خود كار كرده اند. عرض كردم: آنان چه كسانى بودند؟ فرمود: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و اميرمؤمنان و پدرانم عليهماالسلام همگى با دست مبارك خود كار مى كردند، و كار كردن از روش پيامبران و جانشينان آنان و افراد صالح مى باشد
      کافی: 5 / 75 ح10؛ عنه البحار: 48 / 115 ح27

     

    ولادت امام کاظم|کافی|بحار الانوار|سیره|کار|راوی|

    رأيت أبا الحسن ع يعمل في أرض له قد استنقعت‏ قدماه‏ في العرق فقلت له جعلت فداك‏ أين الرجال فقال يا علي قد عمل باليد من هو خير مني في أرضه و من أبي فقلت له و من هو فقال رسول الله ص و أمير المؤمنين و آبائي ع كلهم كانوا قد عملوا بأيديهم و هو من عمل النبيين و المرسلين و الأوصياء و الصالحين‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-148
      امام علی علیه السلام
      الْجَلْسَةُ فِي الْجَامِعِ خَيْرٌ لِي مِنَ‏ الْجَلْسَةِ فِي‏ الْجَنَّةِ فَإِنَّ الجلسة [الْجَنَّةَ] فِيهَا رِضَى نَفْسِي وَ الْجَامِعَ فِيهَا رِضَى رَبِّي.
      جلوس من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداست
      عدة الداعی: 208؛ عنه البحار: 80 / 362 ح16

     

    روز جهانی مسجد|عده الداعی|بحار الانوار|اجتماعی|مسجد|بهشت|رضای الهی|امام علی|

    الجلسة في الجامع خير لي من‏ الجلسة في‏ الجنة فإن الجلسة [الجنة] فيها رضى نفسي و الجامع فيها رضى ربي‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-141
      امام صادق علیه السلام
      قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَ الْأَعْيَادِ غَيْرُ الْعِيدَيْنِ وَ الْجُمُعَةِ قَالَ نَعَمْ لَهُمْ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْ هَذَا يَوْمٌ‏ أُقِيمَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَعَقَدَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَلَايَةَ فِي أَعْنَاقِ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ- بِغَدِيرِ خُم‏
      به امام صادق گفته شد: مؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند ؟ فرمود: آرى ، آنان عید بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین (ع) در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مسأله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد
      ثواب الأعمال: 74؛ عنه البحار: 94 / 112 ح7

     

    عید غدیر|ثواب الاعمال|بحار الانوار|عید غدیر|ولایت|حمعه|امام صادق|

    قيل لأبي عبد الله ع للمؤمنين من الأعياد غير العيدين و الجمعة قال نعم لهم ما هو أعظم من هذا يوم‏ أقيم أمير المؤمنين ع فعقد له رسول الله ص الولاية في أعناق الرجال و النساء- بغدير خم‏

  •  

      کانال روایات ناب - حدیث 9805-124
      امام باقر علیه السلام
      فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَغْفِرُهُ فَالشِّرْك‏
      آن ستمى كه بخشوده نمى شود، شرك آوردن به خداست
      کافی: 2 / 331 ضمن ح1؛ عنه البحار: 72 / 322 ح53

     

    |کافی|بحار الانوار|رذایل اخلاقی|اخلاق فردی|عقاید|شرک|امام باقر|

    فأما الظلم الذي لا يغفره الله الشرك‏