logo

 مصباح یزدی

بسم االله الرحمن الرحیم

قال رسولُ الله صلى الله عليه و آله: مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ

عروج عبد صالح خدا، عالم مجاهد، فیلسوف انقلابی، فقیه بصیر، پشتیبان انقلاب اسلامی، شاگرد امام راحل و علامه طباطبایی وصدیق مکرم رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله علامه حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی (طاب ثراه) را به محضر مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع عظام، حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می نمایم.
این ضایعه که همزمان با ایام فاطمیه و اولین سالگرد شهادت سردار سپاه اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی مواجه شد، داغی تازه بر جان مردم ایران اسلامی نهاد و شاگردان و ارادتمندان ایشان را عزادار نمود.
آن عالم مجاهد که از پیشگامان نهضت اسلامی علیه رژیم ستمشاهی بود، گام های بلند و موثری در راه تشکیل جمهوری اسلامی ایران برداشت و سال ها در معیت بزرگانی چون شهید آیت الله بهشتی و شهید آیت الله قدوسی، به تربیت نیرو و کادرسازی برای انقلاب اسلامی اهتمام ورزید.
ایشان در اوائل انقلاب و دهۀ شصت، با فعالیت های رسانه ای گسترده و تشکیل جلسات مناظره با مروجان مکتب مارکسیسم، راست قامت به دفاع از مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام می پرداخت و این دفاع جانانه ایشان، سبب شد که از سوی دشمنان دین، آماج حملات تند رسانه ای قرار گیرد.
این متفکر ارزشمند، علاوه بر تربیت شاگردانی فاضل و خدمتگزار و تالیفات متعددی که در حوزۀ علوم قرآنی، علوم انسانی، فلسفه، کلام، مباحث سیاسی و فرهنگی داشت، با تاسیس مرکز بزرگ آموزشی _ پژوهشی به نام موسسه آموزشی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، در پیشبرد حرکت علمی حوزه های علمیه، نقش بسزایی داشت.
صراحت کلام در دفاع از آرمان های امام عظیم الشان و صیانت از جایگاه ولایت فقیه و علاقۀ با معرفت به مقام معظم رهبری، از ویژگی های برجسته ایشان بود و جملۀ «اطاعت از ولی فقیه، مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که ولی فقیه، معصوم نیست»، یادگاری ارزشمند، از این عالم عامل به شمار می رود.
عنایت، محبت و توجه مرحوم علامه مصباح یزدی به آثار موسسه تحقیقاتی امام هادی علیه السلام، مثال زدنی بود. ایشان ضمن چند بار بازدید از فعالیت های پژوهشی موسسه فرمودند: شما كارهای بزرگان را احیا میكنید؛ مثل «المقنع» و «الهدایه» شیخ صدوق كه براى فقها بسیار كار با بركتى است. زحمت هایى كه شما كشیدید، خیلی بر محاسن و بركات این كتاب ها افزوده است. شما مخصوصاخدمت بزرگى انجام دادید.
اینجانب ضمن ادای احترام به پاس همه خدمات این استاد جلیل القدر به اسلام و مکتب شیعه و انقلاب اسلامی، این مصیبت عظیم را به بیت معظم و فرزندان و داماد مکرم ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی، تسلیت عرض می نمایم و روح و رضوان الهی و حشر با ائمه معصومین علیهم السلام را برای ایشان مسئلت می نمایم.

موسسه امام هادی علیه السلام
سید هادی رفیعی پور
۱۴ دی ماه ۱۳۹۹