WhatsApp Image 2022 05 05 at 5.03.06 PM

دکتر محمد رضا دهشیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه در نشست علمی نخستین جشنواره و رویداد بین المللی پوشاک سنتی جهان اسلام که به همت کارگروه مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مرکز مطالعات فرهنگ سیاسی و روابط بین الملل ماه و نهادهای علمی در تاریخ شنبه 10 اردیبهشت 1401در دانشگاه الزهرا برگزار شد؛ طی سخنرانی مجازی به واکاوی فرهنگی مدل پوشاک مردم کشور مسلمان سنگال در سه سطح 1-هویتی 2- جامعه شناسی 3- روش شناسی به شرح ذیل پرداخت :

-اثبات هویت ملی به واسطه پوشاک بومی

80 درصد مردم کشور مسلمان  سنگال جهت حفظ میراث فرهنگی خود لااقل یکروز درهفته ازلباس سنتی استفاده میکنند.این پویش عمومی جهت نفی فرهنگ غیر بومی به ویژه در مقابل لباس های برگرفته از فرهنگ استعماری غرب صورت می گیرد.از آنجایی که مردم سنگال اعتقاد دارند که پوشاک ملی ، نمادی از هویت ملی و بومی آنها ست ؛جهت اثبات هویت فرهنگی خود با نوعی اراده جمعی و فردی از لباس بومی مردم کشورسنگال استفاده می کنند .

-واکاوی جامعه شناسی پوشاک سنتی مردم سنگال

در آفریقا به طور کلی هر لباس با توجه به نوع پارچه، نحوه برش و رنگ آن، بازگو کننده یک تاریخ خاص می باشد. پوشاک مردم سنگال با توجه به معیارهای اجتماعی ، فرهنگی وجایگاه اجتماعی افراد تعریف می گردد .مردم سنگال براساس ارزش های درک شده اجتماعی ،نوع پوشاک خود را انتخاب می کنند .پوشاک سنتی در سنگال ، الهام بخش اعتماد و احترام فرد نزد دیگران است . اهتمام به ارزش های معنوی ، اخلاقی و اجتماعی از نشانه های افردی است  که نسبت به پوشیدن  لباس سنتی اهتمام می ورزند. لباس های سنتی سنگال بیشتر در اعیاد مذهبی (مانند عید فطر و قربان ) آیین های خانوادگی ( مراسم ازدواج ،نام گذاری فرزند ، مراسم تدفین )، بازدیدهای مذهبی (ملاقات با رهبران مذهبی ،حضور در مکان مذهبی مانند طوبی و تیووان) و در محیط های کاری یا سفرهای خارج از شهر در آخر هفته استفاده می شود. کیفیت پوشاک برای بانوان سنگالی به لحاظ حفظ وقار و پوشاندن بدن حائز اهمیت است.  کیفیت پوشاک و دوخت مناسب آن به لحاظ جذب مخاطب در بین افراد جامعه مورد توجه قرار می گیرد. پوشاک بیانگرسلسله مراتب اجتماعی در بین مردم سنگال است. ضمن آنکه مردم جامعه سنگال اعتقاد دارند کیفیت لباس منجر به موفقیت آنها در محیط کسب و کارشده و جایگاه اجتماعی فرد را در جامعه ترقی می دهد .

-روش شناسی پوشاک مردم سنگال

از لحاظ روش شناسی درطراحی مد ولباس در کشور سنگال سعی دربرقراری پیوند بین شیوه سنتی و مدرن شده است. طراحان مد ولباس علاوه بر اینکه شکل لباس های سنتی را حفظ می کنند بنا به نیازهای نوین مردم جامعه لباس های جدید متناسب با معیارهای ارزشی مردم سنگال تولید می کنند. لباس های یک تکه و دوتکه با اهتمام به جنبه های هنری از جمله حاشیه دوزی تلاش برای برقراری پیوند بین شیوه های سنتی با لباس های مدرن مانند لباس کوتاه با شلوار است. برخی لباس های مردانه خاص به طور مثال استفاده از شلوار سنتی سنگالی ، نمادی از قدرت و اقتدار مردانه است. طراحان و خلاقان تولید پوشاک در سنگال از رنگ های شاد استفاده کرده ضمن اینکه به زیبایی، شیک بودن وراحتی لباس توجه دارند. در سنگال دوخت لباس و حاشیه دوزی های هنرمندانه آن تعیین کننده تعلق قومی، مذهبی یا ملی مردم سنگال می باشد.

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی

موسسه امام هادی قم