2223

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امام هادی (ع) گفت: برای جهانی کردن اربعین صرف مشارکت کافی نیست بلکه باید حرف و عملمان یکی باشد و نسبت به رعایت احکام اسلامی کاهلی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی رفیعی پور، مدیر مؤسسه تحقیقاتی امام هادی(ع)با تسلیت سالروز  اربعین حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: سهم هر فرد مسلمان برای جهانی کردن اربعین صرف حضور در مراسم پیاده روی نیست بلکه باید در عمل به احکام اسلامی کوتاهی نکنند و همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمودند: کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، لازم است که شیعیان، در رفتارشان آنچنان باشند که باعث زینت و زیبایی شیعه و اهل بیت علیهم السلام باشند. روشن است که مجرد حضور در راهپیمایی اربعین کافی نیست؛ هم باید عشق و محبت ائمه اطهار علیهم السلام را داشت و آن را ابراز نمود و هم از شعائر اصلی حادثه عظیم عاشورا مانند: نماز، ولایت پذیری، بصیرت، اقامه حق و ... مراقبت و محافظت نمود.

استاد حوزه علمیه قم در خصوص اعتبار اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در میان زیارات ائمه اطهار علیهم السلام، تنها امامی که برای اربعین شهادت ایشان، زیارت نامه صادر شده است، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده و متن قوی این زیارت نامه، گواه بر عظمت قیام و بزرگداشت امام حسین علیه السلام می باشد. علاوه بر اینکه طبق برخی از اسناد تاریخی، کاروان اسرای کربلا، پس از بازگشت از شام، اربعین به کربلا رسیدند و قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کردند. حال آیا اربعین سال اول بوده یا دوم، دو قول است ولی مُسلّم، در اربعین قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کردند و در طول تاریخ هم سیره علمای شیعه، همین بوده و مقید بودند که در اربعین، به زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوند. در طول قرن های متمادی نیز، مومنین با تاسی از مکتب اهل بیت علیهم السلام، بر خود لازم می دانستند در اربعین به زیارت امام حسین علیه السلام بروند و اگر موفق نشدند از راه دور آن حضرت را در اربعین زیارت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور در ادامه با اشاره به دیدار موکب داران عراقی با رهبر معظم انقلاب و سخنان ایشان در خصوص «تمدن نوین اسلامی» گفت: معظم له فرموده اند، این راه پیمایی، ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» است. باید بگوئیم که راه پیمایی بزرگ اربعین که همه ساله (غیر از امسال که به خاطر شرایط خاص انتشار بیماری، کنسل اعلام شد)، در شهرستان‌ها به حرکت شیعیان و ارادتمندان به ساحت حسینی از ادیان مختلف و آزادی‌خواهان جهان منجر می شود، یک حرکت حقیقی و یک شعار با شعور است که نشان می‌دهد که مردم دنیا، هنوز به اهداف مقدس امام حسین علیه السلام که عبارت است از: توحید، عدالت، آزادی، مبارزه با ظلم و استکبار، معتقدند و تنها راه نجات از چنگال ظلم را، مبارزه با ستمگران و ظالمان می دانند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نکوداشت حرکت عظیم اربعین حسینی امسال به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا جامعه ایران اسلامی را محروم کرد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان فرموده اند، با توجه به محدودیت‌های امسال و با وجود ویروس کرونا، زیارت اربعین بهمراه آن راهپیمایی عظیم، صلاح نیست مانند سال‌های گذشته برگزار شود و ما می توانیم این زیارت و ارتباط معنوی را، با خواندن زیارت اربعین در منزل یا مکان های باز، با حفظ فاصله اجتماعی انجام دهیم تا هم از برکت زیارت اربعین بهره‌مند شویم و هم خدای نکرده، زمینه ابتلای افراد را به بیماری، فراهم نکرده باشیم.

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی