photo 2023 01 21 14 07 30

امیرعلی امام جمعه شهیدی ،سفیر جمهوری اسلامی ایران در موریتانی، برتعاملات فرهنگی موثر نواکشوت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات فرهنگ سیاسی و روابط بین الملل ماه موسسه پیام امام هادی روز 28 دی ماه 1401 وبیناری علمی- تخصصی با موضوع : « بررسی ابعاد فرهنگی اسلام در منطقه جغرافیایی آفریقا با تاکید بر انتخاب نواکشوت پایتخت موریتانی به عنوان پایتخت جدید فرهنگی جهان اسلام سال 2023 میلادی » برگزار شد. برگزار کنندگان این وبینار علمی – تخصصی ؛ مرکز مطالعات فرهنگ سیاسی و روابط بین الملل ماه موسسه پیام امام هادی ،انجمن ژئوپلیتیک ایران ، موسسه پژواک خرد معاصر ،مرکز مطالعات آفریقا دانشگاه تربیت مدرس ، کمیته بین الملل انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت (موریتانی) بودند. در این مراسم  سفیرجمهوری اسلامی ایران در موریتانی ، امیر علی امام جمعه شهیدی به سخنرانی پرداخت ؛ محتوا سخنرانی به شرح ذیل است .                                                                           

طایفه مسلمان بنی اسد در قرن شانزدهم میلادی موریتانی را فتح کرد

موریتانی یازدهمین کشور بزرگ آفریقا است که در شمال غربی این کشور واقع شده و پایتخت آن نواکشوت است . موریتانی محل استقرار قبائل مور است و از قدیم تمدن کوچ نشینی داشته است. نژادهای آن مورها ،عرب ها بربرها    می باشند . سیاه پوستان موریتانی از گذشته به قدرت یافتن اعراب معترض بودند . استعمار فرانسه ساختار قبیله ای آن را متزلزل و قبائل جنگجو را ضعیف نمود . در زمان رومیان موریتانی سرزمین پهناوری بود که مراکش و الجزایر را در بر می گرفت . یورش بربرها ، باعث رانده شدن بربرها به نواحی جنوبی شد . در قرن شانزدهم میلادی طایفه  مسلمان بنی حسن  موریتانی را فتح نمودند .از قرن پانزدهم میلادی استعمار پرتغال و پس از آن سلطه هلندیها ، انگلستان وفرانسه به این منطقه مسلمان نشین کشیده شد . در سال 1960میلادی فرانسه به دنبال اوج استقلال طلبی مسلمانان به این سرزمین استقلال اعطا کرد.

مختارولد داداه موریتانی را به کشوری مستقل تبدیل کرد

مختارولد داداه ،در سال 1924 میلادی در بوتیلیمیت به دنیا آمد. وی در بازسازی نوین کشور موریتانی پس از رهایی از استعمار تاثیر عمده داشت . وی موریتانی را به چهار راه اعراب و آفریقا تبدیل کرد و در طول 25 سال حکومت آنرا به کشوری مستقل  تبدیل نمود. مرکز موریتانی نواکشوت است و هشت ناحیه دارد که زیر نظر موریتانی اداره می گردد. زبان آنها عربی با لحجه حسانی می باشد . تقریبا همه مردم پیرو آئین اسلام هستند .قانون اساسی اسلام را به عنوان دین اصلی کشور پذیرفته ودر 28 نوابر1968میلادی نوع حکومت آنرا جمهوری اسلامی موریتانی اعلام نمودند . فرقه صوفیه تیجانی نیز  در موریتانی ، مراکش و سنگال پیروان زیادی دارد.گروههای فعال و جناح های مختلف در کشور موریتانی قرن هاست که پیرو مذهب مالکی اهل سنت می باشند . اما به تازگی رویکرد خاصی در ارتباط با مذهب شیعه در این کشور به وجود آمده و مذهب شیعه در این کشور فعالیت چشمگیری داشته است .

وضعیت شیعیان در موریتانی

حضور شیعیان درمنطقه مغرب عربی که موریتانی نیزبخشی از این کشور است قدمت تاریخی دارد. با رسیدن اسلام  به این منطقه در سال پنجاه قمری،665 میلادی ، ساکنان منطقه با اسلام آشنا شده و دین نوین اسلام را پذیرا شدند . سرانجام اسلام در سال صد و هفتاد قمری،786 میلادی به طور مشخص پس از آنکه یکی از نوادگان پیامبر اسلام (ص) معروف به مولا ادریس بن عبدالله بن حسن بن عبدالعلی ، که از دست حاکمان عباسی بغداد به این منطقه پناه برده بود؛ گسترش یافت . حضور وی باعث حضور بنیادی و گسترده اسلام در این منطقه شد . پس از بیعت مردم منطقه و به یاری آنها ، نخستین دولت اسلامی و مستقل از خلافت شرقی عربی شکل گرفت که به نام بنیانگذار آن ادریس بن عبدالله یا طایفه ادریسیان نامگذاری شد . به این ترتیب ادریسیان ، اولین حکومت مستقل شیعی بودند که در دورترین نقطه از مرکز خلافت اسلامی مغرب الاقصی شکل گرفت و در گسترش اسلام در میان ساکنان آن منطقه و همگانی نمودن آموزه های اصیل اسلامی و شیعه نقش آفرینی نمودند .آمار رسمی در مورد شیعیان موریتانی در سال 2009، جمعیت کمتر از یک درصد جمعیت مسلمانان که بیش ازسه میلیون  نفربوده است را تشکیل داده است . مجتمع امام علی (ع )، نخستین مرکز شیعیان موریتانی در سال 1392 شمسی دردار النعیم ،محله ای در نواکشوت تاسیس شد. وجود گروه های شیعی در کشور الجزایر ، مغرب ، مراکش ، موریتانی و نمادهای شیعه در این کشورها دارای پیشینه تاریخی است . از جمله نمادهای شیعی در موریتانی می توان به  نامگذاری حسن و حسین بر کودکان پسر و نام های فاطمه ، زهره ، بتول بر دختران موریتانی اشاره کرد . مردان موریتانی عمامه های سیاه و سفید  به تأثی از لباس روحانیان شیعه بر سر می گذارند .

زبان رسمی مردم موریتانی عربی و گویش آنها حسانیه است

زبان رسمی  مردم موریتانی عربی است گویش عربی حسانیه و زبان های ولوف ، سولینک ،فولانی زبانهای اصلی گفتاری مردم است . زبان فرانسه  نیز در رسانه ها و میان تحصیلکرده ها رواج گسترده دارد .در کلاس اول دبستان تنها زبان عربی آموزش داده می شود و از کلاس دوم آموزش زبان فرانسه آغاز و مباحث علمی آموزش داده می شود . در موریتانی دانشگاه نواکشوت و دیگر نهادهای آموزش عالی فعالیت دارند اما بیشتر موریتانیانی ها دارای مدارج عالی از دانشگاه های خارج از کشور می باشند.

مردم موریتانی ، مردم ایران را خیارالناس ، بهترین مردم می دانند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت نسبت به مسائل فرهنگی توجه ویژه دارد . سفارت سعی در تبیین این مسئله دارد که سیاست  جمهوری اسلامی ایران تقویت دوستی وبرادری با همه کشورهای اسلامی ،عربی و آفریقایی و توسعه همکاریهای برادرانه با همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی است که موجب دوستی هرچه بیشتر ملت و دولت کشور موریتانی با ملت و دولت ایران اسلامی شده است . مردم موریتانی نسبت به مردم ایران علاقه مندی وافری دارند به طوریکه آنها را به عنوان خیارالناس یا بهترین مردم لقب گذاری کرده اند . مردم موریتانی روحیه استکبار ستیزی مردم ایران را تحسین می کنند . دولت موریتانی در مورد فلسطین موضعگیری مترقی دارد . دولت و مقامات موریتانی به ویژه ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه موریتانی همواره از حقوق فلسطینیان حمایت کرده و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از جمله حمله اخیررژیم صهیونیستی به مسجدا الاقصی را با صدور بیانیه های رسمی به شدت محکوم کردند . دولت موریتانی شایعات مربوط به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را مردود و آنرا منوط به تصمیم عمومی جامعه عرب دانسته است .                                                                                   

انتخاب نواکشوت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام                                     

با توجه به تقرب زبانی ، فرهنگی ، تمدنی و روابط دوستانه موریتانی با کشورهای جهان اسلام ،کشورهای عربی و آفریقایی مانند عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، مصر ، کویت ، بحرین و سایر کشورهای اسلامی و آفریقایی ، شهر نواکشوت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2023 انتخاب گردید. به این مناسبت جشنواره 2 روزه ای با حضور ریاست جمهوری موریتانی و وزیران فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی ، با هماهنگی با سازمان آیسسکو ، سازمان آموزش علمی – فرهنگی وابسته به سازمان همکاریهای اسلامی در نواکشوت برگزار گردید . در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان ، جناب دکتر محمد مهدی اسماعیلی به همراه هیأت همراه شرکت داشتند . وزیر محترم کشورمان با ریاست جمهوری و بسیاری از مقامات شرکت کننده در این اجلاس مذاکرات و گفتگوهای مفید و گسترده ای  را داشتند .در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران  در زمینه همکاریهای فرهنگی تعاملات موثری فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و کشور موریتانی انجام شد . به امید آنکه با انتخاب نواکشوت به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی شاهد پیشرفت و گسترش ، ترقی و توسعه پایتخت کشور موریتانی و سایر شهرهای موریتانی باشیم .          

photo 2023 01 21 14 07 35

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی