روایات ناب

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-100

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-100
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
     

    وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ‏ الْإِيمَانُ‏ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنَ الْعَجَمِ فَأَسْعَدُهُمْ بِهِ فَارِسُ

      قسم به کسی که جانم در دستان اوست اگر ايمان به ثريّا آويزان باشد، كه عربها به آن دست نيابند، مردانى از ايران به آن دست خواهند يافت.
      بحار الأنوار: 58 / 230

     

    |اجتماعی|ایرانی|ایمان|||

    و الذي نفسي بيده لو كان الإيمان معلقا بالثريا لناله رجال من العجم فأسعدهم به فارس

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-99

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-99
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      رَأَيْتُ‏ غَنَماً كَثِيرَةً سُوداً دَخَلَ فِيهَا غَنَمٌ كَثِيرٌ بِيضٌ قَالُوا فَمَا أَوَّلْتَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْعَجَمُ يُشَارِكُونَكُمْ فِي دِينِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ الْإِيمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنَ الْعَجَمِ فَأَسْعَدُهُمْ بِهِ فَارِسُ.
       خواب ديدم كه يك رمه گوسفند سفيد وارد يك رمه گوسفند سياه شد. عرض كردند: اين را چه تعبير مى كنيد يا رسول اللّه ؟ فرمود: عجمها در دين و نسب شما با شما شريك مى شوند. اگر ايمان ، به ثريّا آويزان باشد، مردانى از عجم به آن دست يابند و خوش بخت ترين آنها به لحاظ ايمان ايرانيان هستند
      بحار الأنوار: 58 / 230

     

    |اجتماعی|ایرانی|ایمان|خوشبخت ترین افراد||

    رأيت غنما كثيرة سودا دخل فيها غنم كثير بيض قالوا فما أولته يا رسول الله قال العجم يشاركونكم في دينكم و أنسابكم و الذي نفسي بيده لو كان الإيمان معلقا بالثريا لناله رجال من العجم فأسعدهم به فارس

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-98

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-98
      امام علی (علیه السلام)
       إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ‏ تَزَلْ‏ مَظْلُومَةً مِنْ‏ حَقِّهَا مَمْنُوعَةً وَ عَنْ مِيرَاثِهَا مَدْفُوعَةً لَمْ تُحْفَظْ فِيهَا وَصِيَّةُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَا رُعِيَ فِيهَا حَقُّهُ وَ لَا حَقُّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَفَى بِاللَّهِ حَاكِماً وَ مِنَ الظَّالِمِينَ مُنْتَقِماً
      فاطمه دختر پيامبر همواره مظلوم بود و از حق خود و ارث پدر محروم گرديد و درباره او به توصيه پيامبر عمل نشد و حق پيامبر و خداى بزرگ نسبت به فاطمه مراعات نشد و خدا به عنوان داور و انتقام گيرنده از ستمگران كافى است.
      امالی طوسی: 156 م6 ح10؛ عنه البحار: 43 / 210 ح38

     

    شهادت حضرت زهرا (س)|سیره|حضرت زهرا|مظلومیت|||

    إن فاطمة بنت رسول الله ص لم تزل مظلومة من حقها ممنوعة و عن ميراثها مدفوعة لم تحفظ فيها وصية رسول الله ص و لا رعي فيها حقه و لا حق الله عز و جل و كفى بالله حاكما و من الظالمين منتقما

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-97

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-97
      امام باقر (علیه السلام)
      فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّة
      فاطمه عليهاالسلام سرور زنان بهشتى است
      مکارم الأخلاق: 93

     

    شهادت حضرت زهرا (س)|سیره|حضرت زهرا|سرور زنان|||

    فاطمة سيدة نساء أهل الجنة

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-96

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-96
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعُ وُلْدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ‏ وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّك‏
      رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فاطمه را در حالى ديد كه عبايى از پوست شتر پوشيده و با يك دست مشغول آسيا كردن و به كمك دست ديگر مشغول شير دادن به فرزندش مى‏باشد. چشمان رسول خدا از مشاهده اين امر پر از اشك شد و به فاطمه فرمود: دخترم! سختيها و تلخيهاى دنيا را در مقابل حلاوت و شيرينى آخرت قرار بده. فاطمه گفت: اى رسول خدا! خدا را سپاس مى‏گويم به سبب نعمتهاى فراوانى كه به من عطا فرموده، و او را در مقابل محبّتهايش شكر مى‏گزارم. و نقل كرده‏اند كه در اين هنگام آيه‏ وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏[1] بر پيامبر نازل گرديد.
      المناقب لإبن شهر آشوب: 3 / 342

     

    شهادت حضرت زهرا (س)|سیره|حضرت زهرا|صبر|شکر||

    رأى النبي ص فاطمة و عليها كساء من أجلة الإبل و هي تطحن بيديها و ترضع ولدها فدمعت عينا رسول الله ص فقال يا بنتاه تعجلي مرارة الدنيا بحلاوة الآخرة فقالت يا رسول الله الحمد لله على نعمائه و الشكر لله على آلائه فأنزل الله و لسوف يعطیک ربک

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-95

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-95
      امام علی (علیه السلام)
      فَوَ اللَّهِ مَا أَغْضَبْتُهَا وَ لَا أَكْرَهْتُهَا عَلَى أَمْرٍ حَتَّى قَبَضَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ وَ لَا أَغْضَبَتْنِي وَ لَا عَصَتْ لِي أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَانُ
      به خدا سوگند هيچگاه فاطمه عليهاالسلام را به خشم نياوردم و او را بر كارى ـ كه ميل نداشت ـ وادار نكردم تا روزى كه خداوند او را برد و او نيز هيچگاه مرا به خشم نياورد و از فرمان من سرپيچى نكرد و هرگاه كه به او مى نگريستم نگرانيها و غمها از من زدوده مى شد.
      کشف الغمه: 1 / 363؛ عنه البحار: 43 / 134

     

    شهادت حضرت زهرا (س)|سیره|حضرت زهرا|اطاعت از همسر|||

    فو الله ما أغضبتها و لا أكرهتها على أمر حتى قبضها الله عز و جل إليه و لا أغضبتني و لا عصت لي أمرا و لقد كنت أنظر إليها فتنكشف عني الهموم و الأحزان

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-94

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-94
      ام سلمه
      تَزَوَّجَنِي رَسُولُ اللَّهِ، وَ فَوَّضَ‏ أَمْرَ ابْنَتِهِ‏ إِلَيَّ، فَكُنْتُ أَدُلُّهَا وَ أُؤَدِّبُهَا، وَ كَانَتْ- وَ اللَّهِ- آدَبَ مِنِّي، وَ أَعْرَفَ بِالْأَشْيَاءِ كُلِّهَا
      وقتى پيامبر با من ازدواج نمود دخترش ـ فاطمه عليهاالسلام ـ را به من سپرد. من نيز آداب زندگى را به او مى آموختم، و به خدا قسم او خود از من آگاه تر و به همه چيز آشناتر بود.
      دلائل الإمامة: 82ضمن ح21؛ عنه البحار: 43 / 10 ضمن ح17

     

    شهادت حضرت زهرا (س)|سیره|حضرت زهرا|آداب زندگی|||

    تزوجني رسول الله، و فوض أمر ابنته إلي، فكنت أدلها و أؤدبها، و كانت- و الله آدب مني، و أعرف بالأشياء كلها

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-93

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-93
      امام علی (علیه السلام)
      مَنْ‏ جَزَعَ‏ فَنَفْسَهُ‏ عَذَّبَ‏ وَ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَضَاعَ وَ ثَوَابَهُ بَاع‏
      هر كه بيتابى كند خودش را عذاب داده، و امر خداوند سبحان را تباه كرده و ثوابش را فروخته است.
      تصنیف غررالحکم: 262 ح5637

     

    |رذائل اخلاقی|اخلاق فردی|بی تابی|امر خدا|عذاب خود|

    من جزع فنفسه عذب و أمر الله سبحانه أضاع و ثوابه باع

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-92

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-92
      امام علی (علیه السلام)
      مَنْ‏ مَلَكَهُ‏ الْجَزَعُ‏ حُرِمَ فَضِيلَةَ الصَّبر
      هر كه زمام اختيار خود را به دست بيتابى سپارد ، از فضيلت شكيبايى محروم مى ماند.
      تصنیف غررالحکم: 262 ح5632

     

    |رذائل اخلاقی|اخلاق فردی|بی تابی|صبر||

    من ملكه الجزع حرم فضيلة الصبر

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-91

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-91
      امام علی (علیه السلام)
      لَا تَجْزَعُوا مِنْ‏ قَلِيلِ‏ مَا أَكْرَهَكُمْ فَيُوقِعَكُمْ ذَلِكَ فِي كَثِيرٍ مِمَّا تَكْرَهُون‏
      در برابر ناگواريهاى اندك، بيتابى نكنيد كه اين كار شما را به ناگواريهاى زيادى مى اندازد.
      تصنیف غررالحکم: 262 ح5638

     

    |رذائل اخلاقی|اخلاق فردی|بی تابی|مصیبت||

    لا تجزعوا من قليل ما أكرهكم فيوقعكم ذلك في كثير مما تكرهون

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-90

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-90
      امام علی (علیه السلام)
      الْجَزَعُ‏ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ أَشَدُّ مِنَ الْمُصِيبَة
      بيتابى كردن در مصيبت، سخت تر از خود مصيبت است.
      تصنیف غررالحکم: 262 ح5623

     

    |رذائل اخلاقی|اخلاق فردی|بی تابی|مصیبت||

    الجزع عند المصيبة أشد من المصيبة

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-89

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-89
      امام علی (علیه السلام)
      إِيَّاكَ وَ الْجَزَعَ فَإِنَّهُ‏ يَقْطَعُ‏ الْأَمَلَ‏ وَ يُضَعِّفُ الْعَمَلَ وَ يُورِثُ الْهَمَّ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْمَخْرَجَ فِي أَمْرَيْنِ مَا كَانَتْ فِيهِ حِيلَةٌ فَالاحْتِيَالُ وَ مَا لَمْ تَكُنْ فِيهِ حِيلَةٌ فَالاصْطِبَارُ.
      از بيتابى كردن بپرهيز كه آن اميد را قطع مى كند و كار را به ضعف مى كشاند و اندوه به بار مى آورد. بدان كه دو راه نجات بيشتر نيست: يا مشكلى چاره دارد كه بايد چاره انديشى كرد و يا چاره ندارد كه در آن صورت بايد شكيبايى ورزيد.
      دعائم الإسلام: 1 / 223؛ عنه البحار: 79 / 144

     

    |رذائل اخلاقی|اخلاق فردی|بی تابی|امید|راه نجات|

    إياك و الجزع فإنه يقطع الأمل و يضعف العمل و يورث الهم و اعلم أن المخرج في  أمرين ما كانت فيه حيلة فالاحتيال و ما لم تكن فيه حيلة فالاصطبار

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-88

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-88
      امام کاظم (علیه السلام)
      قُبْلَةُ الْأَخِ‏ عَلَى الْخَدِّ وَ قُبْلَةُ الْإِمَامِ بَيْنَ عَيْنَيْه‏
      بوسیدن برادر دینی بر گونه اوست و بوسیدن اما بر بین دو چشمان (پیشانی) او است.
      کافی: 2 / 185 ح5؛ عنه البحار: 73 / 40 ح38

     

    |اجتماعی|بوسیدن|برادر دینی|امام||

    قبلة الأخ على الخد و قبلة الإمام بين عينيه

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-87

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-87
      امام صادق (علیه السلام)
      أَمَا إِنَّهَا لَا تَصْلُحُ‏ إِلَّا لِنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ
       آگاه باش كه اين كار ( بوسيدن دست ) درست نيست ، مگر نسبت به پيامبرى يا وصىّ پيامبرى.
      کافی: 2 / 185 ح3؛ عنه البحار: 73 / 39 ح36

     

    |اجتماعی|بوسیدن|بوسیدن دست|||

    أما إنها لا تصلح إلا لنبي أو وصي نبي

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-86

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-86
      امام صادق (علیه السلام)
      إِنَ‏ لَكُمْ‏ لَنُوراً تُعْرَفُونَ‏ بِهِ فِي الدُّنْيَا حَتَّى إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا لَقِيَ أَخَاهُ قَبَّلَهُ فِي مَوْضِعِ النُّورِ مِنْ جَبْهَتِهِ
      همانا شما را نورى است كه به وسيله آن در دنيا شناخته مى شويدو هرگاه يكى از شما برادرش را ديدار كرد ، محل نور را در پيشانى او ببوسد.
      کافی: 2 / 185 ح1؛ عنه البحار: 73 / 37 ح34

     

    |اجتماعی|بوسیدن|پیشانی|مومن||

    إن لكم لنورا تعرفون به في الدنيا حتى إن أحدكم إذا لقي أخاه قبله في موضع النور من جبهته

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-85

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-85
      امام علی (علیه السلام)
      قُبْلَةُ الْوَلَدِ رَحْمَةٌ وَ قُبْلَةُ الْمَرْأَةِ شَهْوَةٌ وَ قُبْلَةُ الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ وَ قُبْلَةُ الرَّجُلِ أَخَاهُ دِين‏
      بوسيدن فرزند ، مهر و محبّت است و بوسيدن همسر ، شهوت و بوسيدن پدر و مادر ، عبادت و بوسيدن برادرِ ايمانى ، دين .
      مکارم الأخلاق: 220؛ عنه البحار: 101 / 93 ح24

     

    |اجتماعی|بوسیدن|فرزند|همسر|والدین|مومن

    قبلة الولد رحمة و قبلة المرأة شهوة و قبلة الوالدين عبادة و قبلة الرجل أخاه دین

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-84

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-84
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      عَنْ جَابِرٍ قَالَ: لَقِيتُ النَّبِيَّ ص فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَغَمَزَ يَدِي‏ وَ قَالَ‏ غَمْزُ الرَّجُلِ يَدَ أَخِيهِ قُبْلَتُهُ
      پيامبر صلى الله عليه و آله را ملاقات كردم و به آن حضرت سلام نمودم .ايشان دستم را فشرد و فرمود : اينكه مرد دست برادرش را بفشارد ، [ به منزله ] بوسيدن اوست .
      بحار الانوار: 73 / 23 ح10

     

    |اجتماعی|بوسیدن|دست دادن|||

    عن جابر قال: لقيت النبي ص فسلمت عليه فغمز يدي و قال غمز الرجل يد أخيه قبلته

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-83

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-83
      امام علی (علیه السلام)
      الْبَلَاغَةُ مَا سَهُلَ‏ عَلَى‏ الْمَنْطِقِ‏ وَ خَفَّ عَلَى الْفِطْنَة
      بلاغت آن است كه به گفتار، روان و به فهم، آسان باشد.
      تصنیف غررالحکم: 49 ح277

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بلاغت|مفهوم بلاغت||

    البلاغة ما سهل على المنطق و خف على الفطنة

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-82

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-82
      امام علی (علیه السلام)
      إنّا لاَُمَراءُ الكلامِ ، و فينا تَنَشَّبَتْ عُروقُهُ و علَينا تَهَدَّلَتْ غُصونُهُ
      ماييم اميران سخن؛ رگ و ريشه هاى سخن در ما دويده و شاخه هاى آن بر ما آويخته است.
      تصنیف غررالحکم: 115 ح1998

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بلاغت|اهل بیت||

    إنا لامراء الكلام ، و فينا تنشبت عروقه و علينا تهدلت غصونه

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-81

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-81
      امام علی (علیه السلام)
      آلةُ البَلاغةِ قلبٌ عَقولٌ و لِسانٌ قائلٌ
      ابزار بلاغت، دل دانا و زبان گوياست.
      تصنیف غررالحکم: 49 ح276

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بلاغت|ابزار بلاغت|دانایی|

    آلة البلاغة قلب عقول و لسان قائل