Picture1

كارگاه‌های آشنايی با متون و معارف زيارات معصومين(ع) عليهم‌السلام، برای اولين بار در تاريخ حوزه‌های علميه شيعه

يکي از مهمترین منابع اعتقادي و معارف شيعه، متون زيارات است و بخش قابل توجهي از اين متون كه از ائمه اطهار عليهم‌السلام به ما رسيده است، حاوي نکات بسيار عمیق، ارزشمند و راه گشا در موضوعات مختلفی چون: اخلاق، کلام، سياسي، اجتماعي و... مي‌باشد. روشن است که سرخط و محل پیدایش و گسترش معارف ناب شیعه، خصوصا در باب زیارات، حوزه های علمیه بوده و هست؛ اما با اين حال بايد گفت متأسفانه در آموزش اين معارف، کار چشم‌گيري و در خور شان زیارات ائمه علیهم السلام، انجام نشده است، در صورتي که توجه بيشتر و عميق­تر علماي دين به اين متون نوراني، در ترقّي و سازندگي فردی، خانوادگی و جامعه اثر زيادي دارد.

اين دغدغة فرهنگي و معرفتی، معاونت آموزش مؤسسه امام هادي عليه‌السلام را بر آن داشت تا پس از انتشار بزرگترین دائره المعارف زیارتی شیعه یعنی  کتاب بي نظير موسوعه زيارات المعصومينعليهم‌السلام (در 7 جلد) و جامع زیارات المعصومین علیهم السلام (در 6 جلد) و استقبال مراجع تقليد و پژوهشگران از اين کتاب، گام ديگري را در پيشبرد اين معارف برداشته و با برگزاري كارگاه‌هاي آشنايي با معارف و متون زيارات براي طلاب، جوان و مستعد، اين نياز فرهنگي را در حد امکان برطرف نمايد.

تا کنون اين کلاس­ ها با حضور بیش از یک هزار نفر از طلاب حوزه های علمیه قم، اصفهان و مشهد مقدس در مرحله فشرده، انجام شده است. لازم به ذکر است که این دوره ها در سه مرحله ی فشرده، نيمه تفصيلی و تفصيلی برگزار مي‌گردد. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم ادامه این روند مبارک را در قالب دوره های بعدی داشته باشیم. انشاءالله تعالی

برنامه درسي كارگاه‌ها تاكنون

¨  اخلاق و تربيت در زيارات، توسط اساتيد محترم، حضرات آيات و حجج اسلام تحريري، لطيفي و عبداللهي

¨ آشنايي با منابع و متون زيارات، توسط استاد محقق  حضرت آيت الله رفيعي پور

¨ اعتقادات در زيارات، توسط استاد گرامي حجت الاسلام و المسلمين واعظ جوادي آملي

¨ مباحث اجتماعي سياسي در زيارات، توسط استاد معظم حجت الاسلام و المسلمين محدثي

¨ پرسش و پاسخ، توسط اساتيد محترم حضرات آيات تحريري و رفيعي پور

نوشتن دیدگاه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط موسسه امام هادی علیه السلام در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


تصویر امنیتی