حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی،

پیام مهمی خطاب به مسلمانان در سراسر جهان صادر نمودند

2223

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امام هادی (ع) گفت: برای جهانی کردن اربعین صرف مشارکت کافی نیست بلکه باید حرف و عملمان یکی باشد و نسبت به رعایت احکام اسلامی کاهلی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی رفیعی پور، مدیر مؤسسه تحقیقاتی امام هادی(ع)با تسلیت سالروز  اربعین حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: سهم هر فرد مسلمان برای جهانی کردن اربعین صرف حضور در مراسم پیاده روی نیست بلکه باید در عمل به احکام اسلامی کوتاهی نکنند و همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمودند: کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، لازم است که شیعیان، در رفتارشان آنچنان باشند که باعث زینت و زیبایی شیعه و اهل بیت علیهم السلام باشند. روشن است که مجرد حضور در راهپیمایی اربعین کافی نیست؛ هم باید عشق و محبت ائمه اطهار علیهم السلام را داشت و آن را ابراز نمود و هم از شعائر اصلی حادثه عظیم عاشورا مانند: نماز، ولایت پذیری، بصیرت، اقامه حق و ... مراقبت و محافظت نمود.

استاد حوزه علمیه قم در خصوص اعتبار اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در میان زیارات ائمه اطهار علیهم السلام، تنها امامی که برای اربعین شهادت ایشان، زیارت نامه صادر شده است، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده و متن قوی این زیارت نامه، گواه بر عظمت قیام و بزرگداشت امام حسین علیه السلام می باشد. علاوه بر اینکه طبق برخی از اسناد تاریخی، کاروان اسرای کربلا، پس از بازگشت از شام، اربعین به کربلا رسیدند و قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کردند. حال آیا اربعین سال اول بوده یا دوم، دو قول است ولی مُسلّم، در اربعین قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کردند و در طول تاریخ هم سیره علمای شیعه، همین بوده و مقید بودند که در اربعین، به زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوند. در طول قرن های متمادی نیز، مومنین با تاسی از مکتب اهل بیت علیهم السلام، بر خود لازم می دانستند در اربعین به زیارت امام حسین علیه السلام بروند و اگر موفق نشدند از راه دور آن حضرت را در اربعین زیارت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور در ادامه با اشاره به دیدار موکب داران عراقی با رهبر معظم انقلاب و سخنان ایشان در خصوص «تمدن نوین اسلامی» گفت: معظم له فرموده اند، این راه پیمایی، ابزاری در جهت نیل امت اسلامی به «تمدن نوین اسلامی» است. باید بگوئیم که راه پیمایی بزرگ اربعین که همه ساله (غیر از امسال که به خاطر شرایط خاص انتشار بیماری، کنسل اعلام شد)، در شهرستان‌ها به حرکت شیعیان و ارادتمندان به ساحت حسینی از ادیان مختلف و آزادی‌خواهان جهان منجر می شود، یک حرکت حقیقی و یک شعار با شعور است که نشان می‌دهد که مردم دنیا، هنوز به اهداف مقدس امام حسین علیه السلام که عبارت است از: توحید، عدالت، آزادی، مبارزه با ظلم و استکبار، معتقدند و تنها راه نجات از چنگال ظلم را، مبارزه با ستمگران و ظالمان می دانند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نکوداشت حرکت عظیم اربعین حسینی امسال به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا جامعه ایران اسلامی را محروم کرد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان فرموده اند، با توجه به محدودیت‌های امسال و با وجود ویروس کرونا، زیارت اربعین بهمراه آن راهپیمایی عظیم، صلاح نیست مانند سال‌های گذشته برگزار شود و ما می توانیم این زیارت و ارتباط معنوی را، با خواندن زیارت اربعین در منزل یا مکان های باز، با حفظ فاصله اجتماعی انجام دهیم تا هم از برکت زیارت اربعین بهره‌مند شویم و هم خدای نکرده، زمینه ابتلای افراد را به بیماری، فراهم نکرده باشیم.

 

مدیر موسسه امام هادی علیه السلام مطرح کرد:

یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام شیخ طوسی اختصاص داده شود

1014019

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور گفت: شکی در انتساب کتاب النهایه به مرحوم شیخ طوسی نیست و شهرت انتساب این کتاب به شیخ طوسی در قرن های مختلف بین علما، این مسأله را برای ما یقینی می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  سید هادی رفیعی پور به مناسبت ۲۲ محرم الحرام سالروز وفات عالم جلیل القدر مکتب تشیع، مرحوم شیخ طوسی، در گفت و گویی  به ابعاد زندگی این دانشمند برجسته پرداخته است که به این شرح است:

مختصری از زندگانی شیخ طوسی برای ما بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم، علیکم السلام، خواهش میکنم. بنده هم از شما تشکر می کنم.

شیخ طوسی ۵ سال بعد از وفات شیخ صدوق در ماه مبارک رمضان سال ۳۸۵ در خانواده ای دوست دار علم و دانش و ولایی، در خطّه خراسان متولد شد.

 او پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی، سطوح مختلف علمی را یکی پس از دیگری، طی نمود و تا سن ۲۳ سالگی در خراسان، به کسب معارف و علوم پرداخت. در سال ۴۰۸ وارد بغداد شد و به مدت ۵ سال از محضر عالمان آن عصر بهره برد. در سال ۴۱۳ در ادامه مسیر تحصیلی و رشد و کمال خود، پای درس سیّد مرتضی زانوی ادب زد و مراتب علمی را بس بالاتر از قبل طی نمود و سینه خود را مملو از معارف اسلامی نمود. شیخ طوسی در نهایت در سال ۴۳۶ زعامت شیعه را به عهده گرفت و با تشکیل کرسی درس، بسیاری از طلّاب و تشنگان علوم اهل بیت علیهم السلام را سیراب نمود. با مهاجرت شیخ طوسی  در سال ۴۴۸ به نجف اشرف، حوزه بغداد آرام آرام از رونق خاص خود افتاد و ثمره ی این اقامت مبارک که آن را تا سال ۴۶۰ نوشته اند، پایه ریزی و افتتاح حوزه علمیه بزرگ نجف بود که هنوز هم بحمدالله آثار و برکات آن شجره ی طیبه، باقی است و به جرأت می توان گفت: هزاران فقیه، محدّث، متکلّم و مفسّر از این حوزه به جامعه اسلامی تحویل داده شد.

مورخان، علت مهاجرت شیخ طوسی از بغداد به نجف را، حمله سلجوقیان به بغداد دانسته اند که متاسفانه در این حمله، کتابخانه شیخ به آتش کشیده شد و فتنه های بسیار به پا و جمعیت زیادی از شیعیان کشته شدند.

مرحوم مجلسی در روضه المتّقین جلد ۵ صفحه ۴۰۵ گوید: با تتبّع در کتب، گمان می رود که شاگردان فاضل و دانشمند شیخ طوسی، بیش از سیصد نفر از علمای شیعه و سنّی بوده اند؛ زیرا خلفای عباسی، کرسی علم کلام را به او داده بودند که این جایگاه، صرفا به بزرگانی از علمای آن زمان داده می شد که به مبانی مختلف کلامی و فقهی همۀ فرق مسلمین، احاطۀ کامل داشتند و شیخ با حفظ مقام تقیّه، آن را اداره می کرد و شاگردان زیادی از او بهره می بردند؛ لذا شیخ در سالیان متمادی عمر پر برکت خویش، کرسی کلام و فقه در بغداد و مرجعیت و زعامت شیعه در نجف را عهده دار بود.

شیخ طوسی مشایخ زیادی داشته که برخی منابع برای او، ۵۸ شیخ و استاد نام برده اند. شیخ مفید، سید رضی، سید مرتضی و نجاشی از جمله اساتید او بوده اند.

با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید، اطلاعاتی از خانواده شیخ طوسی موجود است؟

بله موجود هست؛ البته آنقدری نیست که حق مطلب ادا شود. شیخ طوسی دارای ۳ فرزند بوده است، یک پسر و دو دختر که هر سه در ردیف دانشمندان قرار داشته اند، به گونه ای که قدمای موافق و مخالف، در علمیّت و بزرگی ایشان، اتّفاق نظر دارند. فرزند پسر او که به شیخ مفید ثانی لقب یافت به نام حسن نامگذاری شد و پدرش در سال ۴۴۵ به او اجازه اجتهاد داد. مرحوم افندی گوید: او فقیه، محدّث، عالم و کامل چون پدرش و معروف به ابی علی طوسی بود و گاهی او را مفید می نامیدند. فرزند شیخ، مدت ها در نجف، مرجعیت شیعه را به عهده داشت ولی از محلّ دفن و سال وفاتش، اطلاعی در دست نیست.

لطفا در خصوص آثار شیخ طوسی برای ما بفرمائید.

تالیفات مرحوم شیخ طوسی در زمره برجسته ترین کتب شیعه است و قرار داشتن دو کتاب شریف «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار»، به عنوان دو کتاب از کتب اربعه، مویّد همین موضوع است. برخی منابع تا ۲۰۰ جلد کتاب برای او نوشته اند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «المفصح فی الامامه»، «کتاب الغیبه»، «العمده فی اصول الفقه»، «الفهرست لکتب الشیعه»، «اختیار الرجال» معروف به «رجال کشّی»، «مصباح المتهجد فی عمل السنه»، «مقتل الحسین»، «مختصر اخبار مختار بن ابی عبید»، «المبسوط فی الفقه»، «تفسیر تبیان» و کتاب ارزشمند «النهایه فی مجرد الفقه والفتوی» که از ارزشمندترین آثار شیخ طوسی است و انتساب این کتاب به شیخ را می توان یک مسأله ی متواتر قلمداد کرد و نسخه های موجود در قرون مختلف، همه حاکی از موضوع است.

با توجه به اینکه از جمله فعالیت های پژوهشی موسسه امام هادی علیه السلام، تحقیق و تصحیح النهایه شیخ طوسی بوده، لطفا جزئیات بیشتری در این خصوص بفرمائید.

بله درست است. ما در موسسه امام هادی علیه السلام بیش از ۱۰ سال روی تصحیح این کتاب کار کرده ایم و بیش از یکسال است که در حال تالیف مقدمۀ کتاب هستیم. ما در مقدمه کتاب «النهایه» گفته ایم که مسائلی مثل یجوز، لا یجوز، لایترک، یجب، لا یجب و ... را جناب شیخ از متون روایت گرفته اند و این خیلی برای محققین جالب است که ایشان، صورت فتوا را از متن روایات استفاده نموده است. در پاورقی های کتاب آنجا که لازم بوده توضیحاتی داده شده است.

لطفا بطور خلاصه بفرمائید در موسسه، چه کارهایی روی «النهایه» انجام شده است؟

بله، الحمدلله کارهای زیادی صورت گرفته که جمع آوری نسخ، استفاده از نسخ نفیسِ نزدیک به زمان حیات شیخ، تنظیم نسخه های خطی دیگر، مقابله و انتخاب اصحّ نسخ، آدرس دهی متن عبارات شیخ از قرآن و روایات، بیان نظریات و فتاوای فقها با محوریت متن «النهایه»، ویرایش و غلط گیری اولیه، چندین نوبت ویراستاری در پرینت های بعدی کتاب، صفحه آرایی، نگارش مقدمه ی مفصّل و بسیار دقیق و تهیه فهارس فنی، از جمله اقدامات پژوهشگران موسسه امام هادی علیه السلام در موسسه بوده است.

در تصحیح کتاب «النهایه» از چه نسخه های خطی استفاده کرده اید؟

نسخه هایی که در تصحیح «النهایه» از آن استفاده کرده ایم، نسخه های بسیار نفیس و ارزشمندی هست که الحمدلله خدا به ما عنایت فرمود. مثلا نسخه هایی استفاده کرده ایم که نزدیک به زمان حیات شیخ بوده و نیز نسخه هایی که با خط شیخ مقابله شده است. از جمله نسخه ها، نسخه ی عتیق و نفیسی که برای مکتب آیت الله العظمی نجفی مرعشی است و در سال ۵۰۷ این نسخه را تمام کرده اند. نسخه ی دیگر، نسخه ای است که در سال ۵۳۵ به خط علامه شیخ حسن رازی نوشته شده است. نسخه ای هم داریم که میکروفیلم بوده و تبدیل به نسخه کردیم و از آن استفاده نمودیم. البته از نسخه های دیگری هم بهره برده ایم که در مقدمه کتاب، توضیح آن خواهد آمد.

به نظر شما می توان از کتاب النهایه به عنوان یکی از متون درسی حوزه های علمیه استفاده نمود؟

سوال خوبی است. این کتاب سابقا به عنوان کتاب درسی در حوزه های علمیه تدریس می شده و گفته شده که قبل از تالیف کتاب «شرائع الاسلام» کتاب «النهایه» در حوزه های علمیه، متن کتاب درسی بوده است. یعنی کسی که می خواسته یک دوره فقه فشرده اسلامی بخواند، «النهایه» را می خوانده؛  لذا می بینیم که شرح های متعددی هم بر این کتاب نوشته شده اند. البته یک ترجمه ای هم برای «النهایه» به زبان فارسی نوشته شده که بعضی از بزرگان مثل آیت الله العظمی شبیری زنجانی می گویند: این ترجمه را خود شیخ انجام داده است.

در پایان ضمن تشکر مجدد از حضرتعالی، نکته پایانی اگر دارید، بفرمائید

بله متشکرم. اگرچه که درباره مرحوم شیخ طوسی این عالم صاحب نام جهان اسلام و مکتب شیعه، خیلی بیش از اینها باید گفت؛ اما خواستم از این فرصت استفاده کنم و پیشنهادی را مطرح کنم. بنده و بعضی از دوستان، هرچه در تقویم جمهوری اسلامی ایران گشتیم تا یک روز به نام شیخ طوسی پیدا کنیم، متاسفانه نیافتیم. اولا که شیخ طوسی ایرانی است، البته بنده خودم قائل به ناسیونالیسم نیستم اما قائل به حبّ الوطن هستم. ثانیاً او دانشمندی اسلامی و جهانی است که شیعه و سنی او را به عنوان دانشمند قبول داشته و در بغداد و نیشابور و ... پای کرسی درسش می نشستند؛ حتی علمای نجف هم در درس ایشان حاضر می شدند. اگر در کشورهای دیگر دنیا چنین عالم بزرگی داشتند، چقدر روی او تبلیغ می کردند و زمینه را برای آشنایی مردم جامعه خودشان با آن شخصیت، فراهم می نمودند؛ حتی سعی می کردند که به عنوان افتخار علمی، جایگاه او را در مجامع علمی دنیا تثبیت کنند. پیشنهاد این است که اگر بزرگان فرهنگی کشور صلاح بدانند، ضمن اینکه روزی را در تقویم به نام این عالم بزرگ در نظر بگیرند، مستند، سریال تلویزیونی و یا فیلمی سینمایی از ایشان تهیه شود و در فرصت مناسب، همایشی وزین، متین و بین المللی برای شیخ طوسی برگزار شود. موسسه امام هادی علیه السلام، آمادگی خود را برای هر نوع همکاری علمی در برنامه هایی با محوریت شیخ طوسی، اعلام می نماید.

امیدوارم امام زمان ارواحناله الفدا از کارها و فعالیت های ما راضی باشند و دعا می کنیم که خدا سایۀ مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید را بر سر ما مستدام فرماید.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

 

نگاهی به زندگی و آثار شیخ صدوق (ره) و آشنایی با موسسه پیام امام هادی علیه السلام توسط استاد سید هادی رفیعی پور ریاست محترم موسسه پیام امام هادی علیه السلام برنامه یاد خدا شبکه قرآن کریم 26 اردیبهشت 1399
نگاهی به زندگی و آثار شیخ صدوق (ره) توسط استاد سید هادی رفیعی پور ریاست محترم موسسه پیام امام هادی علیه السلام برنامه یاد خدا شبکه قرآن کریم 19 اردیبهشت 1399

 سار

به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مسابقه کتاب‌خوانی چشمه‌سار کوثر، با همکاری موسسه امام هادی علیه‌السلام، شبکه سراسری معارف، معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سامانه کتاب‌خوان همراه پژوهان در بهمن ماه برگزار شد.
اسامی 20 نفر از منتخبین این مسابقه به پیوست ارائه می‌شود.
ضمناً جوایز نقدی این افراد به حساب خدمات کارت آنها واریز شده است.

705224

اهل‌بیت(ع) اسوه‌های بی‌بدیلی در تمام ساحات زندگی بشریت هستند و بی‌تردید مشکلاتی که انسان امروز با آن دست به گریبان است، با مراجعه به سیره و سبک زندگی معصومین(ع) حل شدنی است. تقارن سالروز شهادت امام هادی(ع) با روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدهادی رفیعی‌پور علوی، مدیر مؤسسه امام هادی(ع)، به سیره تربیتی دهمین پیشوای برحق شیعیان بپردازیم.

قدس آنلاین:  اهل‌بیت(ع) اسوه‌های بی‌بدیلی در تمام ساحات زندگی بشریت هستند و بی‌تردید مشکلاتی که انسان امروز با آن دست به گریبان است، با مراجعه به سیره و سبک زندگی معصومین(ع) حل شدنی است. تقارن سالروز شهادت امام هادی(ع) با روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدهادی رفیعی‌پور علوی، مدیر مؤسسه امام هادی(ع)، به سیره تربیتی دهمین پیشوای برحق شیعیان بپردازیم.

رفتار امام هادی(ع) دشمن اهل‌بیت(ع) را به دوست تبدیل کرد

آیت‌الله رفیعی‌پور با بیان اینکه هدایت اصلی‌ترین وظیفه ائمه اطهار(ع) است، می‌گوید: همان‌طور که قرآن «هُدًی لِلنَّاس» است، ائمه(ع) هم «یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» هستند و هدایت بدون تربیت، موفقیتی به همراه ندارد. آن‌ها باید انسان‌هایی تربیت کنند و آن انسان‌ها جامعه را بسازند. در همین زمینه امام هادی(ع) آنچنان در مدینه به آموزش و تربیت دانشمندان و مردم اهتمام داشت که حاکم مدینه برای خلیفه وقت متوکل نوشت اگر علی النقی(ع) در مدینه باشد، حکومتی برای تو باقی نخواهد ماند و متوکل را برای تبعید امام از مدینه به بغداد تحریک کرد.

او اضافه می‌کند: امام(ع) با آنکه بر حسب ظاهر آرامش داشت و شمشیری نیز در دست نداشت، ولی چنان به تربیت افراد کوشش داشت که والی شهر متوجه شد و از خلیفه درخواست انتقال (تبعید) حضرت از مدینه به بغداد را مطرح کرد. در مدینه نیز مردم به عنوان فرزند رسول خدا علاقه خاصی به حضرت(ع) داشتند. متوکل عباسی برای اینکه بتواند حضرت را از مدینه به بغداد بیاورد و زیر نظر داشته باشد، قوی‌ترین، ناصبی‌ترین و دشمن‌ترین فرد نسبت به اهل‌بیت(ع) را مأمور کرد تا به مدینه رفته و حضرت را به بغداد ببرد، اما رفتار امام هادی(ع) از مدینه تا بغداد آنچنان بر یحیی بن هرثمه اثر داشت که او از مریدان امام هادی(ع) و دوستان اهل‌بیت(ع) شد.

پاسخ‌های امام هادی(ع) همه را به تواضع وا می‌داشت

مدیر مؤسسه امام هادی(ع) بیان می‌کند: مسعودی، مورخ معروف آورده است که به امامت رسیدن امام هادی(ع) در دوران کودکی بر حکمای عباسی گران آمد، به همین دلیل خلیفه به حاکم مدینه نامه نوشت که علی النقی(ع) را به استادی ناصبی بسپارید که دوستدار اهل بیت(ع) نباشد تا او را آرام‌آرام از افکار پدرش جدا کند. آن‌ها نیز دانشمندی به نام جنیدی را که در فضل و دانش بر اهل مدینه برتری داشت و در دشمنی نسبت به اهل بیت(ع) سابقه‌دار بود، به او معرفی کردند.

آیت‌الله رفیعی‌پور در ادامه توضیح می‌دهد: امام هادی(ع) تحت کنترل شدید خلفای عباسی بود و آن‌ها به بهانه تعلیم، او را در اسارت نگه داشته و به جنیدی متعصب سپردند، اما طولی نکشید که جنیدی به علم و عظمت امام(ع) اعتراف کرد و به امامت او معتقد شد. آمده است که از جنیدی در مورد علم حضرت سؤال کردند و او در پاسخ گفت: به خدا سوگند، گاه سخنی به او می‌گویم و به نظر خودم تلاش بسیاری کرده‌ام، اما به گونه‌ای به من پاسخ می‌دهد که از او استفاده می‌کنم؛ مردم گمان می‌کنند که من به او می‌آموزم، در حالی که به خدا سوگند، من از او بهره می‌برم.

این پژوهشگر علوم اسلامی به شاگردان امام هادی(ع) و تربیت ایشان اشاره کرده و عنوان می‌کند: از کشورهای مختلف امروزی یعنی سرزمین اسلامی آن زمان که از ماوراءالنهر تا مصر بوده، نامه‌های متعددی حاوی سؤالات و نادانسته‌ها در زمینه‌های مختلف به حضرت نوشته می‌شد و ایشان پاسخ می‌دادند؛ آن هم در زمانه‌ای که ارسال مکاتبات با دشواری‌های بسیاری همراه بود، ولی برای مردم مسلمان ارزش آن را داشت که از ابن‌الرضا پاسخ نادانسته‌هایشان را بگیرند. ضمن اینکه پاسخ‌ها و استدلال‌ها آن‌قدر متقن بود که همه در برابر آن تواضع می‌کردند.

نقش تربیتی امام هادی(ع) همچنان ادامه دارد

مدیر مؤسسه امام هادی(ع) می‌گوید: امام هادی(ع) با ایجاد زمینه‌ای مساعد برای تربیت و الگو، سرمشق مناسب دادن به شاگردان خود و نیز با تمرین علمی و موعظه و نصیحت، به تربیت شاگردان بسیاری همت گماشت. او با مکاتبات خود، شاگردانی که در مدینه تربیت کرد، نشست‌هایی که روزها در مسجدالنبی داشت و مؤمنین و مسلمین نزد او آمده و تربیت می‌شدند، نقش بسیار سازنده‌ای در عصر خود داشت؛ هر چند که تمام آثار ائمه(ع) برای ما باقی نمانده است، اما همان‌ها هم که از این امام داریم سبب می‌شود نقش مهم تربیتی آن حضرت در زمانه حاضر هم ادامه پیدا کند.

او خاطرنشان می‌کند: از امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه باقی مانده است؛ جامعه کبیره بزرگ‌ترین و مسندترین صحیفه امام‌شناسی است و در سازندگی و تربیت مردم و آگاهی آن‌ها نسبت به تمام ائمه معصومین(ع) و آنچه مسلمانان در معرفت امام برای رسیدن به اکمال دین و امامت باید بدانند، نقش دارد. امام هادی(ع) آنچنان در تربیت دینی اهتمام ورزید که همه به نکته اصلی یعنی «امامت» پی بردند.

آیت‌الله رفیعی‌پور در پایان به مصادیق تربیتی امام هادی(ع) نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: ابن‌سکیت با ادله امام هادی(ع) موفق به درک ولایت شد؛ ایشان ابن‌سکیت را که می‌خواست شمشیر متوکل باشد، تبدیل به نیروی قوی ولایتی کرد، به حدی که توسط متوکل و به جرم محبت اهل‌بیت(ع) به شهادت رسید. یا حضرت عبدالعظیم حسنی، از تربیت‌شدگان مکتب امام هادی(ع) و نایب چند امام(ع) آنچنان مورد اطمینان حضرت بود که به مراجعین خود از ری و اطراف می‌فرمودند به عبدالعظیم حسنی مراجعه کنید.

 

لینک خبر 

زیر مجموعه ها