اطلاع رسانی حوزه

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل موسسه امام هادی علیه السلام، از برگزاری مسابقه کتابخوانی «شمیم سیب بهشت»، با همکاری سامانه کتابخوان همراه پژوهان خبر داد

حجت‌الاسلام احمد قادری، هدف از برگزاری مسابقه کتابخوانی «شمیم سیب بهشت»، را ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی هر چه بیشتر افراد جامعه با ویژگی ها و خصائص بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توصیف کرد و افزود: این مسابقه به صورت غیر حضوری و اینترنتی برگزار می شود.

وی گفت: کتاب «شمیم سیب بهشت» یکی از آثار ارزنده حجت الاسلام محمد مهدی کافی است که در هفت بخش به بررسي اسماء، اوصاف، القاب، کنيه ها، فضائل و زندگي حضرت زهرا سلام الله عليها با مستندات روائي مي‌پردازد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل موسسه امام هادی علیه السلام از ويژگيهاي کتاب «شمیم سیب بهشت» را دارا بودن تمامي زيارات حضرت زهرا سلام الله عليها همراه با ترجمه و اعراب کامل دانست و ترتیب مباحث اين كتاب را اینگونه معرفی نمود: بخش اول: زندگاني حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها./ بخش دوم: مقام بلند و سروري./ بخش سوم: پاكدامني، دانش و وابستگي به پيامبر./ بخش چهارم: مسئوليت پذيري./ بخش پنجم: آزارها و شهادت./ بخش ششم: زيارت‌هاي حضرت زهرا سلام الله عليها.

وی افزود: درضمائم کتاب، لوح حضرت زهرا عليهاالسلام با ترجمه فارسي و ليست بيش از 350 اسم، لقب و اوصاف آن حضرت که حدود 160 عدد آنها، برگرفته از زيارات و بقيه از منابع ديگر است، گردآوري شده است.

حجت‌الاسلام قادری زمان شروع مسابقه را از 22دی همزمان با میلاد مسعود حضرت زینب سلام الله علیها و پایان آن را 22بهمن ماه1397 همزمان با جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد و گفت:  نتایج مسابقه، پس از انجام مراسم قرعه کشی، همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اعلام و به10 نفر از برندگان، پلاک طلا منقش و متبرک به نام حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها از سوی موسسه امام هادی علیه السلام اهدا می شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مسابقه، به پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه امام هادی علیه السلام به نشانی www.imamhadi.ir و یا سایت آزمون موسسه به نشانی azmoon.imamhadi.ir  مراجعه نمایند.

 بصیرت رفیعی پور خبروان مدیر موسسه امام هادی علیه السلام داشتن بصیرت را همچون بهره مندی از چراغ، در مسیر پرفراز و نشیب مستقیم الهی معرفی نمود و گفت: دهه بصیرت زمینه افزایش بصیرت سیاسی و انقلابی مردم ولایت مدار را فراهم می سازد

حجت الاسلام والمسلمین سید هادی رفیعی پور  در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه»، با گرامیداشت دهه بصیرت و سالروز قیام مردم قم در سال 1356 علیه رژیم ستم شاهی  با طرح این موضوع که داشتن بصیرت از بدیهیات است و حتی اگر در متون دینی یا کلمات بزرگان بدان اشاره نشده باشد، عقل وفطرت آن را تایید می کند، گفت: قرآن کریم در آیه 179 سوره مبارکه اعراف چنین می فرماید که از جمله کسانی که وارد جهنم می شوند، افرادی هستند که چشم عبرت آموز ندارند و فاقد بصیرت می باشند و از تجربه های گذشتگان عبرت نمی گیرند.

مدیر موسسه امام هادی علیه السلام با اشاره به آیه شریفه «و لهم اعین لا یبصرون بها» افزود: خداوند می فرماید عده ای در قیامت چشم دارند اما از این چشم، آنچه که باید ببینند، نمی بینند و عبرت نمی گیرند. البته اینها از گمراهانند.

استاد حوزه علمیه قم منابع روایی شیعه را مملو از سفارشات ائمه اطهار و بزرگان دین در باب بصیرت دانست و افزود: برخی روایات، نشانه های انسان بصیر را ذکر کرده و بر آن تاکید دارد، مانند روایتی که ابن ابی الحدید در جلد 9 شرح نهج البلاغه از قول امیرالمومنین علیه السلام می گوید که فرمود: بصیر کسی است که بشنود، تفکر کند، نگاه کند و از این نگاه، عبرت گیرد و دیگران را از این تفکر و نگاه پر بصیرت خود، بهره مند سازد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور با اشاره به روایت امیرالمومنین علی علیه السلام که در غررالحکم چشم نداشتن را راحت تر و بهتر از بصیرت نداشتن معرفی فرموده افزود: تاریخ ایران از ملی شدن صنعت نفت به رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق تا قیام امام خمینی( قدس سره) و پیروزی انقلاب اسلامی و نیز فتنه های سال 78 و 88، هر کدام از این وقایع، ما را به توجه و مطالعه مقاطع حساس سیاسی و پایداری در آرمان های انقلاب اسلامی و حفظ اهداف امام راحل و رهبر معظم انقلاب پایدارتر می کند.

مدیر موسسه امام هادی علیه السلام داشتن بصیرت را همچون بهره مندی از چراغ، در مسیر پرفراز و نشیب مستقیم الهی معرفی نمود و گفت: دهه بصیرت زمینه افزایش بصیرت سیاسی و انقلابی مردم ولایت مدار را فراهم می سازد.

وی اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامگذاری دهه بصیرت، حدفاصل زمانی حماسه ملت ایران پس از پایان دادن به فتنه های سال 88 که در نهم دی جلوه گر شد، تا 19 دی که قیام مردم قم در حمایت از امام راحل و مرجعیت شیعه صورت گرفت را ستود و این نامگذاری را اقدامی بسیار مبتکرانه، لازم و بجا دانست.

IMAGE635889055828695104خبرگزاری «حوزه»: موسسه پیام امام هادی علیه السلام از جمله موسساتی است که در گمنامی به فعالیت های پژوهشی در شهر مقدس قم مشغول است و توانسته به سهم خود، برخی خلأهای پژوهشی در زمینه های مختلف علوم حوزوی را پر کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید هادی رفیعی پور مدیر این موسسه در گفتگو با خبرگزاری حوزه به مرور فعالیت های موسسه متبوع خود پرداخت.

موسسه ای برای پر کردن خلأهای علوم حوزه

* ابتدا از انگیزه خود برای تاسیس موسسه پیام امام هادی علیه السلام بفرمایید. چه سالی این موسسه را تاسیس کردید؟

موسسۀ پیام امام هادی علیه السلام در آغاز سیزدهمین قرن ولادت آن حضرت یعنی 15 ذی حجه 1412 قمری تاسیس شد و تاکنون ربع قرن از فعالیت آن، می گذرد.

تلاش کردیم موسسه ای راه اندازی کنیم که تحقیقات و تالیفاتی که در حوزه دین انجام نشده است، انجام دهد.

من مقید به مشورت هستم و وقتی می خواستم موسسه را تشکیل دهم با جمعی از دوستان و برخی از مراجع و علما مشورت کردم، همه گفتند کار خوبی است.

این نکته را هم بگویم تا قبل از تشکیل موسسه، در حوزه تدریس می کردم و به تبلیغ می رفتم، ولی از زمانی که موسسه را راه انداختیم، دیگر تدریس و تبلیغ نمی توانم بروم. با اینکه کسانی پیش من سطح می خواندند اصرار کردند درس خارج را شروع کنم، اما دیدم بحمدالله درس خارج زیاد است، ولی این تتبعات و تحقیقات نیاز به تمرکز دارد.

* گفتید موسسه با هدف انجام دادن کارهای غیر تکراری راه افتاد تاکنون چه کارهایی انجام داده اید؟

البته این نکته را بگویم حتی ده موسسه هم نمی توانند همه کارهای نشده را انجام دهند. ما هم به اندازه ظرفیت خودمان کار انجام دادیم.

اولین کاری که چاپ کردیم «المُقنع» شیخ صدوق بود که مورد مراجعه همه فقها به خصوص فقهایی است که می خواهند درس خارج بگویند. این کتاب از قدیمی ترین و وزین ترین کتاب های فقهی شیعه است و وقتی فقها می خواهند نقل اقوال کنند باید به آن مراجعه کنند.

دومین کتابی که روی آن کار کردیم، «الهدایه» شیخ صدوق بود که فقها به آن هم مراجعه می کنند.

از نظر محتوا هر دو فقهی اند. تعبیر من این است اینها «أُختان اند» و «مثلان» نیستند. روی «المقنع» بیش از 5 سال کار کردیم و گمانمان این بود الهدایه کمتر کار می برد، ولی «الهدایه» هم 3 سال زمان برد. به همین خاطر می گویم که «اختانی» هستند که تفاوت هایی هم دارند.

ثابت کردیم که متن «الهدایه» و «المقنع» فقه ماثور است

 * آیا کار شما هم صرفا مقابله نسخ خطی با هم و سپس انتشار کتاب بود؟

یک نحوه کارهای رایج حوزوی این است که کتاب را با چند نسخه خطی مقابله می کنند و اختلاف نسخه ها را در می آورند و ... اما کار ویژه موسسه امام هادی علیه السلام علاوه بر اینها مطلبی دیگر بود.

ما می شنیدیم بزرگان (از جمله آیت الله بروجردی) می گفته اند: « متن های کتاب صدوق، روایت است». این حرفِ چند قرن بود که آیا این کتاب ها فقه است یا هم فقه و هم روایت. آیت الله بروجردی اصرار داشتند فقه مأثور است.

خداوند به ما توفیق داد با کمک دوستان پنج سال روی المقنع و سه سال روی الهدایه کار کردیم و تمام این عبارات را قطعه به قطعه با دقتِ «مثله»، «نحوه»، «بمعناه» یا «بتفاوت یسیر فی الفاظه» در کتب وزین حدیث شیعه پیدا کردیم و در پاورقی نوشتیم. به طور متوسط برای هر قطعه پنج پاورقی ذکر کرده ایم.

با این کار، قول آن دسته از علما که می گفتند عبارات صدوق فقط فقه است کنار رفت و مبنایشان هم عوض شد. این کار چند نتیجه کاربردی در زمینه فقهی و اصولی دارد که می توانید به مقدمه الهدایه مراجعه کنید.

پایان دادن به تلقی اختلاف میان شیخ مفید و شیخ صدوق

کار دیگری که چند سال قبل در محضر رهبر انقلاب رونمایی شد «اعتقادات» شیخ صدوق بود که پس از 7 سال کار روی آن ثابت کردیم متن این کتاب هم روایت است.

می دانید شیخ مفید شاگرد، شیخ صدوق بوده و کتابی با نام «تصحیح الاعتقاد» نوشته و کتاب اعتقادات را نقد کرده است. رهبر انقلاب وقتی کتاب اعتقادات را رونمایی کردند و آن را دیدند به ایشان عرض کردم همه کتاب صدوق روایت است.

ایشان گفتند: روایت؟!

گفتم بله.

دوباره گفتند: روایت؟!

کتاب را باز کردم و گفتم: آقا این متن، این هم پاورقی! ایشان بی اختیار گفتند: مفید! مفید! (یعنی مساله اختلاف نظرهای شیخ مفید و صدوق را چه کار کنیم؟!)

گفتم: ما در مقدمۀ کتاب اعتقادات، داوری بین شیخ مفید و شیخ صدوق را از علامه مجلسی، سید نعمت الله جزایری، آیت الله سبحانی و آیت الله صافی بیان کرده ایم. این علما بعد از بررسی کلمات، در مواردی حق را به شیخ صدوق داده و در مواردی به شیخ مفید. بعضی جاها گفته اند اینها که مرحوم مفید گفته، نقد نیست بلکه شرح است.

در مسائل رکنیِ اعتقادات و سنت شیعه ( مانند توحید، نبوت و عصمت انبیا و امامت) شیخ مفید و شیخ صدوق هیچ اختلافی با هم ندارند، اما در برخی مسائل مثل اینکه معنای عرش و کرسی و لوح چیست و... با هم اختلاف دارند.

کار تکراری اما مفید!

* برخی ناشران این کتاب ها را قبلا منتشر کرده اند. آیا تفاوتی با چاپ های قبل دارد؟

دو نوع تکرار داریم. گاهی تکرار معمولی که نه در خصوص اختلاف نسخه ها مطالب زیادی می نویسند نه مصادر زیادی. اما این کار ما تکرار نیست.

مرحوم غفاری سال ها پیش، این کار را انجام داده و در آن زمان هم کار ارزنده ای بود، ولی ما در هر صفحه گاهی تا 20 الی 30 تعلیق از جمله اختلاف نسخه را نوشته ایم. این کار، تکرار غیر مفید نیست.

کاری هم در باب زیارات انجام می دهیم؛ مثلا تمام عبارات زیارت جامعه کبیره، زیارت جامعه صغیره و زیارت غدیر امیر المومنین علیه السلام را با بیان روایات مشابه از شیعه و سنی به چاپ می رسانیم.

اگر همه روایات هم نباشد بسیاری از آنها پیدا می شود. به خصوص شافعی ها که در علم امام، قرب ائمه اطهار و فضیلت آنان روایاتی دارند و قبول هم دارند.

کتاب دیگر که 13 سال است، مشغولیم «النهایة» اثر شیخ طوسی است که همانند الهدایه علاوه بر مقابله با نسخ بسیار نفیس قدیم، ثابت خواهیم کرد که عباراتش روایت است.

بعضی دیگر از کارهایمان در زمینه مهدویت است. از جمله کتاب «منتخب انوار المضیئه فی ذکر الحجه (عج)» اثر علامه نیلی که ما تصحیح و تحقیق کردیم و این کار کتاب سال حوزه و سال ولایت و کتاب مهدویت شد.

کتاب دیگر با نام «موسوعه کلمات الامام المهدی» نوشتیم که در آن روایات معتبر درباره امام زمان علیه السلام را گردآوری کرده ایم.

کتاب دیگر «الدعاء للمنتظر المهدی (عج) و الفرج علی یدیه فی لسان النبی و اهل بیته» است که  به دعاهای نقل شده از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام می پردازد.

کتاب دیگر « البشری في ذكر من حظي برؤية الحجة الكبري» است و کسانی را که از تولد حضرت ولی عصر (عج) تا غیبت کبری به زیارت حضرت مشرف شده اند ذکر کرده ایم.

کتاب دیگر «دعاء الندبه و توثیقه من الکتاب و السنه» است. من دیدم بعضی افراد در سند دعای ندبه تشکیک می کنند از این رو برای هر کدام از عبارات دعا 5الی6 روایت را به عنوان مصداق آورده ایم.

احیای آثار شیخ صدوق در موسسه پیام امام هادی علیه السلام

کتاب «اعتقادات» شیخ صدوق، در چند جشنواره برگزیده شده و مورد استقبال قرار گرفت و به چاپ سوم رسیده است. از آنجا که اسم خودم را روی کتاب ها نمی نویسم، شنیدم برخی کشورهای دیگر مقدمه را حذف کرده و کتاب را به اسم خود چاپ کرده اند!

دو کتاب دیگر هم از صدوق در دست اقدام داریم؛ یکی «خصال» و دیگری «کمال الدین».

* آیا موسسه پیام امام هادی علیه السلام برای عموم مردم هم کتابی تالیف کرده است؟

بله. کتاب هایی کوچک با وزانت علمی تهیه کرده ایم که از جمله آنها «انوار درخشان» (چهل حدیث معتبر در روزه و رمضان) است. از جمله مطالب این کتاب خطبه شعبانیه رسول الله صلی الله علیه و آله و خطبه ای است که امیرالمومنین علیه السلام در مسجد کوفه خواندند و خبر از شهادت خود دادند.

همچنین کتابی با نام «اتحاد و انسجام» تالیف کرده ایم که در آن نزدیک به 200 صفحه آیه و روایت درباره اتحاد و انسجام آورده ایم که تاکنون در هیچ مجله تقریبی هم این کار انجام نشده است.

«پایان خبر»

 
ddd 246466 حوزه/ موسسه امام هادی علیه السلام‌ در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» متن پیام تسلیت موسسه امام هادی علیه السلام‌ در پی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی، به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
با کمال تاسف، خبر ارتحال عالم فاضل و فقیه مجاهد، حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رحمت الله علیه دریافت شد.
این عالم وارسته، در سال‌هاى تحصیل‌ و تدریس خویش در عراق‌، علاوه بر تلاش های علمی و فقهی، مبارزات سیاسى بسیارى داشت. ایشان پس از شکنجه‌هاى فراوان‌ بدنى و روحى، به زندان‌ افتاد و چندی بعد، تشکیلاتِ جامعه روحانیت‌ مبارز و مجلس‌ اعلى عراق‌ را تاسیس نمود و خود مدیریت‌ آن را بر عهده داشت.
آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سال ها عضو فقهاى شوراى نگهبان‌ بود و در دو دوره دشوار، ریاست قوه قضائیه را بر دوش گرفت. عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و در نهایت، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیگر مسئولیت‌های آن عالم مرحوم بود.
آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى سال های متمادی ضمن تدریس در حوزه علمیه قم، به تربیت فقها و فضلای حوزوی پرداخت و شاگردان زیادی از محفل علمی ایشان استفاده نمودند.
موسسه امام هادی علیه السلام، این ضایعه را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، حوزه های علمیه و بویژه به خاندان مکرّم ایشان تسلیت می گوید و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌ نماید.
قم. موسسه امام هادی علیه السلام
چهارم دی ماه1397

 الله رفیعی پور فقاهت شیعه وراثتی نیستخبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه امام هادی علیه السلام با بیان این که مذهب شیعه فقاهت و مرجعیت وراثتی نیست، گفت: رسانه‌های جمهوری اسلامی باید مشترکات با اهل سنت را ترویج کنند تا معلوم شود که وهابیت فرقه­ ای انحرافی از دین مبین اسلام است و شیعیان و سنی‌ها این مذهب را قبول ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی رفیعی پور، مدیر مؤسسه امام هادی علیه السلام، امروز از خبرگزاری رسا در شهر مقدس قم بازدید کرد و در جریان برنامه‌های و فعالیت‌های این خبرگزاری قرار گرفت.

وی ضمن حضور در بخش‌های مختلف این خبرگزاری، فعالیت در عرصه رسانه ­ای را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: خلأ رسانه‌ای انقلاب اسلامی ایران در میان رسانه­ های غربی و جهانی محسوس است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی‌پور بیان کرد: مناسب است، در میان کشورهای مختلف اسلامی نیروهایی همسو با نظام ایران را جذب کنیم و اخبار جهان اسلام را به زبان این کشورها ترجمه و برای آن‌ها ارسال کنیم تا آن‌ها این اخبار میان مردم کشورشان پخش کنند، این امر سبب ترویج معارف اسلامی و جلوگیری از اشاعه باطل می‌شود.

وی با بیان این که رسانه‌ها وظیفه دارند که نقشه دشمنان را به خوبی شناسایی کنند و در مقابله با آن­ها برنامه‌های مناسب داشته باشند، گفت: رسانه‌های جمهوری اسلامی باید مشترکات با اهل سنت را ترویج کنند تا معلوم شود که وهابیت فرقه­ای انحرافی از دین مبین اسلام است و شیعیان و سنی‌ها این مذهب را قبول ندارند.

مدیر مؤسسه امام هادی علیه السلام در ادامه اظهار داشت: مجموعه‌ای با عنوان «موسوعه زیارات المعصومین علیهم‌السلام» در هفت جلد از سوی مؤسسه امام هادی علیه السلام به نگارش در آمده است و در مقدمه این مجموعه درباره زیارت، توسل، تبرک و شفاعت از منابع مذهب شیعه و سنی مطالبی آورده و مطالبی درباره وهابیت منتشر شده است، بنابراین فردی این مجموعه را مطالعه کند به این نتیجه می‌رسد وهابیت فرقه‌ای است که این مذهب را سنی­ ها و شیعیان قبول ندارند.

وی با اشاره به اهمیت اتحاد میان مسلمانان گفت: وحدت به معنای کوتاه آمدن از اعتقادات شیعی نیست، بلکه شیعه و اهل سنت مشترکات همچون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، قرآن کریم، کعبه و اهل بیت علیهم السلام دارد و مناسب است که در همین بخش‌ها همفکری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی‌پور به اهمیت گفتمان‌سازی نظام و انقلاب اسلامی از سوی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: جریان هایی که در پوشش فعالیت های دینی و فقهی بر طبل اختلاف بین مسلمانان می کوبند، «صائناً لنفسِهِ»، «حافِظاً لِدینِهِ» و «مُخالِفاً علی هَواهُ» نیستند.

وی با بیان این که در مذهب شیعه فقاهت و مرجعیت وراثتی نیست، گفت: مرجعیت در مذهب شیعه از پدر به پسر و از برادر به برادر منتقل نمی‌شود، در حالی که در برخی جریان های انحرافی مرجعیت از برادر به برادر منتقل شده است.

ddd 246466حوزه/ یکی از کارهای پژوهشی بلند مدت موسسه امام هادی علیه السلام، تحقیق و تصحصح کتاب شریف المُقْنِعَة تالیف شیخ مفید(ره) است که از قدیمی ترین تالیفات فقهی شیعه به شمار می رود.خبرگزاری «حوزه»، محمد بن نعمان بن عبدالسلام معروف به شیخ مفید یکی از بزرگترین علمای شیعه و اسلام  است که در یازدهم ذیقعده (سالروز میلاد علی بن موسی الرضا علیه السلام) درسال ۳۳۶ ه .ق. دیده به جهان گشود. شیخ مفید استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علم‌الهدی بود. او فقیه و کلامی شیعی بود که بسیار در علم کلام تبحر داشت و مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید. او در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی رئیس اشاعره معروف بود. شیخ مفید مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل، ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود. او بیش از ۲۰۰ جلد کتاب کوچک و بزرگ دارد. برخی گفته‌اند لقب «مفید» را علی بن عیسی معتزلی در عهد جوانی، در نتیجه مباحثه با وی به او داد.

همزمان با نهم آذر روز بزرگداشت شیخ مفید با حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی پور مدیر موسسه امام هادی علیه السلام به گفت وگو نشستیم و از اقداماتی که این موسسه پیرامون احیای آثار شیخ مفید داشته است سوالاتی پرسیدیم که متن آن به این شرح است:

لطفا خیلی کوتاه موسسه امام هادی علیه السلام رو معرفی بفرمائید.

موسسه پیام امام هادی علیه السلام در سال 1371 (15 ذیحجه 1412 قمری) با با هدف تصحیح و تحقیق، تألیف، احیاء تراث و نشر کتاب های فقه، حدیث و معارف مورد نیاز اسلامی و برطرف کردن کمبودهای تحقیقی جامعه خصوصاً حوزه های علمیه، تاسیس شد و در اين راستا، كتبي تصحيح، تحقيق و تأليف نموده كه مورد تأييد و لطف رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و مراکز حوزوي و دانشگاهی و شخصيت هاي فرهنگي قرار گرفته و بعضي از آنها برنده جايزه و لوح تقدير كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، كتاب سال حوزه علميه قم، كتاب سال رضوی، کتاب سال ولایت، كتاب فصل جمهوري اسلامي ايران و... واقع شده است. در یک جمله به نظر بزرگان و صاحب نظران، اين موسسه با بیش ازربع قرن فعاليت علمي و پژوهشي خود دستاورهاي شایسته ای داشته است.

نخستین کار تحقیقاتی که در مؤسسه امام هادی علیه السلام شروع کردید، چه بود؟

از ابتدا نیت کردیم آنچه که به نفع اسلام است اعم از تألیف، ترجمه و احیای تراث، کار شود. البته علاقه شخصی بنده تحقیق و پژوهش روی متون و ریشه‌ها بود. برای همین، در ابتدا به فکر تهیه نسخه‌های خطی اصول اربعة مأة و احیای آن‌ها بودیم که یکی از بزرگان حوزه به من گفت: «با توجه به مشکلات و صرف وقت زیادی که برای پیدا کردن نسخه‌های خطی اصول اربعة‌مأة لازم است، در حال حاضر روی دو کتاب «المقنع» و «الهدایة» (تألیف شیخ صدوق) کار کنید؛ زیرا حوزه‌های علمی نیاز شدیدی به آن‌ها دارند. بنده نیز پذیرفتم و الحمدلله این دو کتاب با دقت زیادی چاپ شد. باید این نکته را یادآوری کنم، سبک کار ما روی این دو کتاب، روش تحقیقاتی معمول نبود که نسخه مورد تحقیق را با یک یا چند نسخه دیگر مقابله، تصحیح و تحقیق می‌کنند.

در مورد کتاب‌های «المقنع» و «الهدایة» از دورانی که بنده در دروس خارج حاضر می‌شدم، می‌دیدم که اساتید و علما عبارت «المقنع» و «الهدایة»  و النهایة و همچنین «المقنعه» شیخ مفید را به عنوان حدیث تلقی می‌کنند. اگر چه نمی‌گویند مدرک این حدیث و عبارت کجا است.

به حوزه آثار شیخ مفید هم ورود پیدا کرده اید. در رابط با این موضوع هم توضیحاتی رائه بفرمائید

از جمله کارهای پژوهشی بلند مدت موسسه امام هادی علیه السلام، تحقیق و تصحصح کتاب شریف المُقْنِعَة تالیف شیخ مفید(ره) است که از قدیمی ترین تالیفات فقهی شیعه به شمار می رود.

کتابشناسانِ زیادی از این کتاب ارزشمند یاد کرده اند. گرچه که باید گفت در چگونگی ضبطِ نام این کتاب، اختلافاتی وجود دارد. مثلا ابنِ شهرآشوب از این أثر به عنوان رسالة المقنعة، و نجاشی و ابنِ فُوَطی و بروکلمان به عنوان الرّسالة المقنعة یاد کرده اند. شیخ آقابزرگ طهرانی در الذّریعه این کتاب را المقنعة فی الأصول و الفروع، معرفی نموده و دجیلی به عنوان المقنعة من کتب الفقه المعتمدة، و شماری دیگر به عنوانِ المقنعة فی الفقه یاد کرده اند.

ما در موسسه پس از چاپ «المقنع» و «الهدایة» و اثبات روایت بودن عبارات آن‌ها، که بسیار مورد توجه و استقبال مراجع و علما قرار گرفت، با وجودی که به کار «الهدایة»  و النهایة شیخ طوسی مشغول بودیم، تحقیق روی این کتاب را هم آغاز کردیم و الان عبارات مقنعة به عنوان تخریج علمی در پیش نویس انجام شده است. متن کتاب را با نسخ بسیار خوب و منحصر به فردی از «المقنعه» مقابله کردیم. همان طور که می‌دانید تهذیب شیخ طوسی در شرح «المقنعه» مفید است؛ اما توضیحات شیخ در برخی موارد اندک است. به علاوه شیخ طوسی در مقام اثبات روایت بودن فتاوای شیخ مفید نبوده است؛ ولی ما به دنبال اثبات آن هستیم که فتاوای شیخ مفید در «المقنعه» و عبارات آن، روایت است.

پیشرفت کار این بخش چقدر است و این کتاب چه زمانی عرضه خواهد شد؟

از ابتدا، ما یک بازه زمانی 10 ساله برای این کار در نظر گرفتیم که حدود 7 سال از آن سپری شده و ان شاء الله امیدواریم تا 3 سال آینده به جامعه علمی عرضه شود. از جمله کارهای انجام شده در این خصوص، مقابله کتاب با چندین نسخه نفیس خطی است. همچنین فعالیت دیگری که صورت گرفته، تطبیق عبارات کتاب «المقنعه» است با روایات، یعنی دقیقا همان اقدامی که موسسه امام هادی علیه السلام برای کتاب های «المقنع»، «الهدایه» و «الاعتقادات» شیخ صدوق داشت.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت قابل توجه کتاب های: خصال و کمال الدین شیخ صدوق، نهایه شیخ طوسی، الانوارالمضیئه علامه نیلی و احادیث زندگی تالیف موسسه امام هادی علیه السلام، کتاب «المقنعه» شیخ مفید در اولویت بعدی قرار گرفته و امیدواریم با یاری اهل بیت علیهم السلام با تامین هزینه های لازم، بزودی این کار مقدس و مبارک ادامه یابد.

ظاهرا رویکرد موسسه در تالیف مقدمه برای آثار پژوهشی، به گونه‌ای است که برخی مقدمات کتاب‌های شما، یک کار پژوهشی مستقل به نظر می‌آید. لطفا در این رابطه توضیحاتی بفرمائید.

 به خاطر دارم کتاب «الهدایه» حدود یک سال بود که آماده شده بود؛ اما به دلیل مقدمه به چاپخانه ارسال نشد؛ زیرا تصورم این بود که مقدمه‌های موجود برای کتاب‌ها، معمولاً مشترک و فاقد مطلب نو و در خور توجه است. لذا با دقت بیشتری به آن نگاه می‌کردم و در همان مدت یک سال، مقدمه‌ای با 230 صفحه آماده و تمام مشایخ صدوق و تلامذ و رحلات و . . . بررسی و در هر باب مطالب نو و قابل توجهی برای تحقیق فراهم شد.

یکی از کارهای زیبایی که در «المقنع» و «الهدایه»  ثابت شد و در «المقنعه» شیخ مفید هم امیدوارم ثابت شود، اثبات قول اساتید و بزرگانی است که قائل بودند متون این کتاب‌ها هم فقه است و هم حدیث. چنانچه موفق شویم این ادعا را ثابت کنیم، اختلافات بسیاری که از قرن‌ها پیش بین علم وجود داشته و عده‌ای این متون را فقط فقهی و برخی دیگر فقهی ـ روایی قلمداد می‌کرده‌اند، خاتمه می‌یابد.

همچنین در این مقدمه، برخی شیوخ به تعداد شیوخی که قبلاً ذکر شده بود، افزوده و ثابت شد بسیاری از این شیوخ، با سایر شیوخ یکی هستند. این مطلب دارای ثمره علمی و رجالی فراوانی است. از جمله این که فلان شیخ تاکنون مجهول بوده ولی در حال حاضر موثق شده‌است.

از جمله دغدغه‌های موجود در خصوص، فعالیت‌های پژوهشی بی‌اطلاعی مراکز از کارهای یکدیگر و در نتیجه انجام برخی کارهای تکراری است. به نظر حضرتعالی اقدامات لازم برای جلوگیری از انجام این قبیل کارها، چیست؟

بنده از ابتدای فعالیت مؤسسه و در حد توان، سعی در جلوگیری از این کار را داشتم. یادم هست زمانی که می‌خواستیم کار روی «المقنع» و «الهدایه»  را شروع کنیم، از مؤسسات فعالی مثل جامعه مدرسین، مؤسسه آل البیت علیهم السلام و برخی مراکز دیگر حتی از برخی بزرگان و مطلعان، سؤال کردیم که آیا کسی را سراغ دارند که روی این دو کتاب به این سبک تحقیق کرده باشد؟ نتیجه تفحص نشان داد کسی تحقیقی انجام نداده است.

در مورد «المقنع» و کارهای دیگر هم تقریبا مطمئن شده‌ایم که به روش این مؤسسه، کاری صورت نمی‌گیرد. حتی در مورد نهایة که توسط جامعه مدرسین کار شد و به نام نهایه و نکته‌های آن چاپ گردید، ماهیت کار متفاوت است.

چند سال قبل در جلسه ای که که محضر آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته برای معرفی آثار موسسه رفته بودیم، ایشان گفتند: برخی از مراکز، کارهای تکراری و بعضی پژوهش‌های غیر ابتکاری انجام می‌دهند. کارهای شما (موسسه امام هادی علیه‌السلام) هم ابتکاری است و هم تکراری نیست و خوب است.

آیا تا به حال حمایت هایی هم از ناحیه مراجع معظم از موسسه شده است؟

الحمدلله حمایت معنوی و روحی  علما با موسسه همراه بوده و عاهای این بزرگواران شامل حال ما بوده است.  مقام معظم رهبری فرمودند: کارهای شما جزء کارهای خوب حوزه است. دعا می‌کنم خدا شما را در این کارهای خوب موفق بدارد.

در جلسه ای که با اعضای موسسه خدمت آیت الله علوی گرگانی بودیم ایشان گفتند: امام هادی علیه السلام خیلی مظلوم است. من خوشحال هستم که شما این بزرگوار را از چهره مظلومیت نجات دادید. امیدوارم در آینده بازهم نظاره‌گر آثار و برکات موسسه امام هادی علیه السلام باشیم. بدانید که ما در اینجا دعا گوی شما هستیم.

 یادم هست در دیداری که محضر استاد معظم مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رسیدیم، ایشان گفتند: کارهای پژوهشی‌ای که برای «المقنع شیخ صدوق» انجام دادید، برای «المقنعه شیخ مفید» هم انجام دهید. مطالبی در پاورقی­ های شما هست که باید شبیه آن در پاورقی‌های «المقنعه» هم بیاید.

Etehad1به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با ایام میلاد رسول اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و ششمین خورشید هدایت، امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت کار ترجمه کتاب ارزشمند اتحاد و انسجام به زبان انگلیسی به پایان رسید و کار ترجمه کتاب به زبان اردو و ترکی استامبولی همچنان در حال انجام است.

حجت الاسلام احمد قادری معاون ارتباطات و امور بین الملل موسسه امام هادی علیه السلام با اعلام این خبر گفت: این کتاب که با توجه به نامگذاری سال 1386 توسط رهبر معظم انقلاب تالیف گردید، گامی است در جهت تحقق شعار وحدت مسلمانان با تاسی به قرآن کریم، سنت پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله، سیره معصومان دین علیهم السلام و روش علمای شیعه و سنی که از سوی موسسه پیام امام هادی علیه السلام تا کنون دو چاپ را پشت سر گذاشته است.

وی گفت: کتاب اتحاد و انسجام، در بیش از 600 صفحه تحقیق و پژوهش، به تبیین نقش وحدت در تقویت موقعیت مسلمانان جهان پرداخته و در همین راستا، در بخش اول، به مستنداتی از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام، (237 آیه و روایت، همراه با ترجمه فارسی در بیش از 130 صفحه) پرداخته است و در بخش دوم، به معرفی یکصد شخصیت از منادیان وحدت (شیعه و سنی) در یک هزار و دویست سال اخیر و نیز اقدامات وحدت آفرین آنان اهتمام ورزیده است.

حجت الاسلام قادری افزود: در مقدمه کتاب چنین آمده: "رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1386 هجری شمسی را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام نهاده اند، این نامگذاری حکیمانه درست در زمانی بود که استکبار جهانی تمام تلاش و کوشش خود را در دو جهت به کار می برد؛ نخست ایجاد اختلاف داخلی در کشور و دوم ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی تا بتواند با این حرکت در کشورهای اسلامی به ویژه ایران به هدف شیطانی خود برسد. از این رو موسسه این کتاب را در جهت خنثی کردن این هدف شیطانی، تقویت انسجام و اتحاد تالیف کرد گرچه به مناسبت آن سال تالیف شده اما به لحاظ اهمیت موضوع و ارزش حیاتی آن در زمان های مختلف قابل استفاده است."

متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در اولین روز سال 1386، گزیده جملات حضرت امام خمینی (ره) پیرامون وحدت ملی و انسجام اسلامی، اتحاد ملی و انسجام اسلامی در کلام مقام معظم رهبری، گلچینی از سخنرانی مقام معظم رهبری در اجتماع زائران رضوی و گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون وحدت ملی و انسجام اسلامی، از عناوینی است که در این اثر به چشم می خورد.

این عضو موسسه امام هادی علیه السلام، کتاب اتحاد و انسجام را مورد استقبال بسیاری از علمای شیعه و سنی در کنفرانس های وحدت اسلامی دانست و از جمله سرفصل های دیگر کتاب را تقریب بین مذاهب اسلامی، معرفی منادیان وحدت اسلامی، گلچین شعارها و سخنان بزرگان عرصه وحدت پیرامون اتحاد ملی و انسجام، وحدت و برادری در اشعار، عوامل، محورها و راهکارهای وحدت بین مذاهب اسلامی، گزیده ای از اخبار و اطلاعات مختلف سرویس های خبری، تلاش بیگانگان برای تفرقه اندازی بین مذاهب اسلامی و تضعیف مسلمین، آثار مثبت وحدت بین کشورهای اسلامی و گزارش های گوناگون و هشدار دهنده، معرفی کرد.

1200px Fars News Agency.svgبه گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي با بيان اينكه موسسه امام هادي علیه السلام به تناسب نامگذاري هر سال از سوي مقام معظم رهبري، كتابي با موضوع نام همان سال تاليف كرده است، گفت: تاكنون

 30عنوان كتاب در زمينه هاي علوم اسلامي توسط اين موسسه منتشر شده است. وي به اهداف و تاريخچه تشكيل موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام پرداخت و افزود:

خلاء‌هاي موجود در زمينه علوم حوزوي ما را بر آن داشت تا با راه‌اندازي موسسه‌اي، به كارهاي تحقيقي در اين زمينه بپردازيم، بنابر‌اين با استمداد از امام هادي علیه السلام و حضرت معصومه علیها السلام اين موسسه در سال 1371 تشكيل شد.

وي با بيان اينكه در حوزه علميه قم موسسات پركار و فعالي وجود دارد، بيان داشت: در بدو تاسيس اين موسسه كارهاي بنيادي شكل گرفت و نخستين كار تدوين و تاليف «اصول اربعه» بود و سپس، كتاب‌هايي نظير «المقنع صدوق»، «الهدايه» و كتب فقهي كه نزديك به كتاب‌هاي ائمه معصومين علیهم السلام بود، در دستور كار قرار گرفت. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام ادامه داد: با پيشنهاد يكي از بزرگان حوزه المقنع و الهدايه را با نسخه‌هاي خطي آنها مقابله كرده و همراه حاشيه‌ها و مقدمه آن را تدوين كرده و مورد بررسي قرار داديم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور گفت: كار «الهدايه» دو سال طول كشيد و كار «المقنع» را در پنج سال به انجام رسانديم، كه المقنع را با فهرست غني همراه كرديم و پس از سال‌ها تحقيق و بررسي، المقنع به عنوان كتاب سال نيز انتخاب شد. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام تاليف كتاب المقنع را بسيار با اهميت بيان كرد و گفت: اين كتاب بسيار راه‌گشا بود و خلاء‌هاي بسياري را پر ‌كرد و ثمرات فقهي و اصولي زيادي به همراه داشته است.

وي افزود: بسياري از احاديث در زمره احاديث فتوايي است و در همين زمينه «الهدايه»، «مشايخ صدوق» نيز نوشته شد كه در نوع خود كم ‌نظير است و مورد استقبال علما قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور در خصوص روند كمي و كيفي موسسه امام هادي علیه السلام ، بيان داشت: در اين موسسه‌ كيفيت به كميت ارجحيت دارد و در طول 17 سال فعاليت همواره اين امر را مورد توجه قرار داد‌ه‌ايم.

وي به بخش‌هاي مختلف موسسه تحقيقاتي امام هادي علیه السلام اشاره كرد و گفت: بخش فقه، حديث، ادعيه، زيارات، معارف اسلامي و مهدويت مهم‌ترين بخش‌هاي موسسه را تشكيل مي‌‌دهند. مدير موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام به فعاليت‌هاي بخش مهدوي موسسه را تشريح و يادآور شد: در اين بخش از احاديث و روايات اهل سنت بهره گرفته شد و كتابي در اين زمينه تحقيق و تدوين شده است. وي با بيان اينكه در سال 79 كتاب «مهدويت» كتاب سال حوزه شناخته شد، افزود: الهدايه در سال 77 و «المقنع» در سال‌هاي 74 و 75 در فهرست كتاب‌هاي سال جمهوري اسلامي شناخته شدند و همچنين «منتخب‌الانوار المضيئه» مورد استقبال بزرگان و علما قرار گرفت و در سال اتحاد و انسجام اسلامي نيز كتابي با عنوان «اتحاد و انسجام» به رشته تحرير درآمد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رفيعي‌پور خاطرنشان كرد: اين موسسه بنا به تناسب نامگذاري هر سال‌ از سوي مقام معظم رهبري، كتابي با عنوان همان سال تاليف كرده و سعي دارد تا تقريرات آيت‌الله العظمي بروجردي و حضرت امام(ره) ر‌ا به چاپ برساند و در اين راستا كار عكس‌برداري و مقابله از نسخه‌ها انجام شده است. وي در مورد بخش زيارات و آثار مورد بازنگري قرار گرفته در موسسه تحقيقاتي پيام امام هادي علیه السلام بيان داشت: در اين بخش، ادعيه مختلف مورد بررسي قرار گرفته و به دنبال رويكردي نوين براي استخراج برخي علوم كه در دل اين ادعيه نهفته است، هستيم. انتهاي پيام

 

n00242558 t

ضمن تسلیت ایام حزن، اندوه اهل بیت علیهم السلام، موسسه پیام امام هادی (علیه السلام) با همکاری کتابخوان همراه پژوهان برگزار می کنند.

شرایط مسابقه:

     محتوای این مسابقه، بر اساس متن کتاب شریف «اصحاب امام حسین(علیه السلام)»، اثر زنده یاد مرحومه افتخارالسادات رفیعی پور علوی، نشر پیام امام هادی علیه السلام می باشد که فقط از کتابخوان پژوهان قابل دریافت است.

     این کتاب با قیمت ۹۱۰۰ تومان در دفتر موسسه به نشانی: قم، خیابان توحید (نیروگاه)، کوچه ۵، پلاک۳۱ موجود است و با تخفیف ۵۰ درصدی نسخه دیجیتال آن ۲۲۵۰ تومان قابل عرضه است.

     جهت شرکت در این مسابقه، تا پایان ماه صفر فرصت دارید که پس از مطالعه کامل کتاب، وارد سامانه شوید و به سوالات پاسخ دهید.

     هر مخاطب با وارد کردن مشخصات خویش، فقط یکبار در این آزمون می تواند شرکت نماید.

     مجموع سوالات مسابقه برای هر شخص، ۷ سوال تستی می باشد که در مدت زمان ۵ دقیقه باید به آن ها پاسخ دهد.

     پس از پایان مهلت ۴ دقیقه ای، سامانه به طور خودکار بسته خواهد شد و امکان ادامه پاسخگویی وجود نخواهد داشت.

     نتایج مسابقه، پس از ماه صفر اعلام و به پنج نفر از برندگان، جوایز فرهنگی از سوی موسسه امام هادی علیه السلام اهدا می شود.

کریمی جهرمی خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله کریمی جهرمی: 
مکتب اهل بیت(ع) مکتب انسان سازی است/ آثار به جا مانده از امام هادی(ع) سبب هدایت جامعه اسلامی در تمامی ابعاد است 
حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: وظیفه اصلی روحانیت ارشاد جامعه است و ارشاد باید در مرحله نخست از خود سازی شروع شود و چه منبعی اصیل تر از کلام اهل بیت(ع) در این راه است.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علی کریمی جهرمی شب گذشته در جشن میلاد امام هادی(ع) در موسسه علمی پژوهشی امام هادی(ع) قم، با اشاره به فعالیت های ارزنده و قابل توجه موسسه امام هادی(ع) بیان داشت: توجه خدای تعالی و اهل بیت(ع) سبب می شود تا مبلغان دین الهی با امکانات کم بتوانند این گونه در عرصه علم و پژوهش بدرخشند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 73 سوره نساء اظهار داشت: رمز رسیدن به مقام امامت دست یابی به مرحله یقین و داشتن صفت صبر و بردباری است و خدای تعالی با مشاهده اینگونه صفات در ائمه(ع) آن ها را به این مقام نورانی رسانده است.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به شخصیت امام هادی(ع) ابراز داشت: امام هادی(ع) یکی از مصداق های بارز آیه 73 سوره نساء به شمار می رود، بدین معنا که او هادی جامعه اسلامی بوده است.

وی در ادامه افزود: مبانی به جا مانده از امام هادی(ع) همچون زیارت جامعه کبیره، زیارت غدیریه و زیارت حضرت سید الشهدا(ع) این پیشوای شیعیان سبب هدایت جامعه اسلامی در تمامی ابعاد می شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاب و مبلغان علوم دینی باید زیارت جامعه کبیره را پژوهش محور مطالعه کنند و از بخش های امام شناسی این سند قوی شیعه مطالب علمی کسب کنند.

وی در ادامه افزود: وظیفه اصلی روحانیت ارشاد جامعه است و ارشاد باید در مرحله نخست از خود سازی شروع شود و چه منبعی اصیل تر از کلام اهل بیت(ع) در این راه است.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به زیارت غدیریه امام هادی(ع) گفت: یکی از آثار به جامانده امام هادی(ع) زیارت غدیریه است، این زیارت مشتمل بر مبانی کلامی، ولی شناسی و مبانی علی شناسی است و طلاب جوان باید از بررسی این سند ماندگار شیعی غافل نشوند.

وی در ادامه افزود: امام هادی(ع) روایات فراوانی در باب ارشاد مومنان دارد که درس بزرگی برای ما است، روزی سائلی برای شکایت از احوال مالی خود خدمت امام هادی(ع) رسید و امام هادی(ع) قبل از آنی که فرد مساله ای مطرح کند از آن فرد پرسید که برای چه نعمتی باید شاکر خدای تعالی باشیم، سائل پاسخی نداد، امام هادی(ع) به او سه نعمت ایمان، سلامت و قناعت را متذکر شد و در نهایت به او کمک مالی کرد.

وی در پایان گفت: امام هادی(ع) به دنبال اصلاح و تربیت جامعه بود، ایشان در مرحله نخست به فرد سائل زندگی صحیح را آموزش داد و در نهایت به او کمک مالی کرد، ضعیف پروری کار ساده ای است اما مکتب اهل بیت(ع) مکتب انسان سازی است.

بر پایه این گزارش 9 نفر از طلاب مکتب امام صادق(ع) در بیست و هفتمین سالگرد تاسیس موسسه علمی، پژوهشی امام هادی(ع) در حضور آیت الله کریمی جهرمی ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.