روایات ناب

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-120

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-120
      امام رضا (علیه السلام)
      مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ التَّنَظُّفُ
       پاكيزگى از اخلاق پيامبران است
      تحف العقول: 442؛ عنه البحار: 75 / 335

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پاکیزگی|پیامبران||

    من أخلاق الأنبياء التنظف

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-119

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-119
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      تَنَظَّفوا بكُلِّ ما استَطَعتُم ؛ فإنَّ اللّه َ تعالى بَنَى الإسلامَ علَى النَّظافَةِ ، و لَن يَدخُلَ الجَنَّةَ إلاّ كُلُّ نَظيفٍ
      خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد؛ زيرا كه خداوند متعال اسلام را بر پايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود مگر كسى كه پاكيزه باشد.
      نهج الفصاحه: 391 ح1182

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پاکیزگی|اسلام|بهشت|

    تنظفوا بكل ما استطعتم ؛ فإن الله تعالى بنى الإسلام على النظافة ، و لن يدخل  الجنة إلا كل نظيف

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-118

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-118
      امام علی (علیه السلام)
      إِنَّمَا الْوَرَعُ‏ التَّحَرِّي‏ فِي‏ الْمَكَاسِبِ‏ وَ الْكَفُّ عَنِ الْمَطَالِبِ
      پارسايى، در حقيقت طلب درآمدهاى حلال و خويشتندارى از دست دراز كردن و نياز خواهى است.
      تصنیف غرر الحکم: 268 ح5820

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پارسایی|درآمد حلال|خویشتنداری|

    إنما الورع التحري في المكاسب و الكف عن المطالب

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-117

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-117
      امام علی (علیه السلام)
      سَبَبُ‏ صَلَاحِ‏ النَّفْسِ‏ الْوَرَع‏
      سبب خودسازى ، پارسايى است.
      تصنیف غرر الحکم: 271 ح5912

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پارسایی|خودسازی||

    سبب صلاح النفس الورع

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-116

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-116
      امام صادق (علیه السلام)
      عَلَيْكُمْ بِالْوَرَعِ، فَإِنَّهُ‏ الدِّينُ‏ الَّذِي‏ نُلَازِمُهُ‏ وَ نَدِينُ اللَّهَ بِهِ، وَ نُرِيدُهُ مِمَّنْ يُوَالِينَا، لَا تُتْعِبُونَا بِالشَّفَاعَةِ
       بر شما باد پارسايى؛ زيرا پارسايى همان دينى است كه ما از آن پيروى مى كنيم و خدا را با آن بندگى و اطاعت مى نماييم و [پايبندى به] آن را از دوستداران خود مى خواهيم.
      امالی طوسی: 281 م10 ح82؛ عنه البحار: 67 / 306 ح29

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پارسایی|دین|بندگی|

    عليكم بالورع، فإنه الدين الذي نلازمه و ندين الله به، و نريده ممن يوالينا، لا تتعبونا بالشفاعة

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-115

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-115
      امام علی (علیه السلام)
      مَنْ‏ أَحَبَّنَا فَلْيَعْمَلْ‏ بِعَمَلِنَا وَ لْيَسْتَعِنْ بِالْوَرَعِ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا يُسْتَعَانُ بِهِ فِي أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة
      هر كه ما را دوست دارد بايد به كردار ما رفتار كند و از پارسايى مدد گيرد؛ زيرا كه پارسايى، بهترين مدد در كار دنيا و آخرت است.
      خصال: 2 / 614 ضمن ح10؛ عنه البحار: 67 / 306 ح30

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پارسایی|حب اهل بیت||

    من أحبنا فليعمل بعملنا و ليستعن بالورع فإنه أفضل ما يستعان به في أمر الدنيا و الآخرة

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-114

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-114
      امام علی (علیه السلام)
      وَرَعُ‏ الرَّجُلِ‏ عَلَى‏ قَدْرِ دِينِه‏
       پارسايىِ مرد به اندازه دين (ديندارى) اوست
      تصنیف غرر الحکم: 86 ح1416

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|پارسایی|دینداری||

    ورع الرجل على قدر دينه

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-113

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-113
      امام علی (علیه السلام)
      فاقِدُ البَصَرِ فاسِدُ النَّظَرِ
      آن كه فاقد بينش است، رأيش بى ارزش است.
      تصنیف غرر الحکم: 66 ح871

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بصیرت|رأی بی ارزش||

    فاقد البصر فاسد النظر

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-112

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-112
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      ليسَ الأعمى مَن يَعْمى بَصرُهُ ، إنَّما الأعمى مَن تَعْمى بَصيرتُهُ
      كور آن نيست كه چشمش نابينا باشد بلكه كور [واقعى] آن كسى است كه ديده بصيرتش كور باشد.
      الدر المنثور: 6 /62

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بصیرت|نابینا||

    ليس الأعمى من يعمى بصره ، إنما الأعمى من تعمى بصيرته

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-111

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-111
      امام علی (علیه السلام)
      ْ أَلَا إِنَ‏ أَبْصَرَ الْأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ طَرْفُهُ أَلَا إِنَّ أَسْمَعَ الْأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْكِيرَ وَ قَبِلَه‏
      آگاه باشید! بيناترين چشمها، چشمى است كه نگاهش به سوى خوبى باشد. آگاه باشید! شنواترين گوشها، گوشى است كه پند را دريابد و آن را پذيرا شود.
      نهج البلاغه: خطبه 105؛ عنه البحار: 34 / 237 ح998

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بصیرت|دیدن خوبی|شنیدن پند|

    ألا إن أبصر الأبصار ما نفذ في الخير طرفه ألا إن أسمع الأسماع ما وعى التذكير و قبله

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-110

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-110
      امام علی (علیه السلام)
      أَبْصَرُ النَّاسِ‏ مَنْ‏ أَبْصَرَ عُيُوبَهُ وَ أَقْلَعَ عَنْ ذُنُوبِه‏
      بابصیرت ترین مردم كسى است كه عيبهاى خود را ببيند و از گناهان خويش دست شويد.
      تصنیف غرر الحکم: 234 ح4690

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بصیرت|عیب پوشی||

    أبصر الناس من أبصر عيوبه و أقلع عن ذنوبه

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-109

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-109
      امام علی (علیه السلام)
      ِ فَإِنَّمَا الْبَصِيرُ مَنْ‏ سَمِعَ‏ فَتَفَكَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً وَاضِحاً يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصَّرْعَةَ فِي الْمَهَاوِي‏
      با بصيرت كسى است كه بشنود و بينديشد، نگاه كند و ببيند، از عبرتها بهره گيرد، آن گاه راه روشنى را بپيمايد كه در آن از افتادن در پرتگاهها به دور ماند.
      تحف العقول: 155عنه البحار: 74 / 407

     

    |فضائل اخلاقی|اخلاق فردی|بصیرت|عبرت||

    فإنما البصير من سمع فتفكر و نظر فأبصر و انتفع بالعبر ثم سلك جددا واضحا يتجنب فيه الصرعة في المهاوي

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-108

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-108
      امام علی (علیه السلام)
      لَا تَبْطَرَنَ‏ بِالظَّفَرِ فَإِنَّكَ لَا تَأْمَنُ ظَفَرَ الزَّمَانِ بِك‏
       از پيروزى سرمست مشو ؛ زيرا كه از پيروزى زمانه بر خود در امان نيستى .
      تصنیف غررالحکم: 311 ح7182

     

    پیروزی انقلاب اسلامی|اجتماعی|پیروزی|غرور|||

    لا تبطرن بالظفر فإنك لا تأمن ظفر الزمان بك

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-107

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-107
      امام علی (علیه السلام)
      اسْتَعْمِلْ‏ مَعَ‏ عَدُوِّكَ‏ مُرَاقَبَةَ الْإِمْكَانِ وَ انْتِهَازَ الْفُرْصَةِ تَظْفَر
      براى مقابله با دشمنت منتظر توانايى يافتن بر او و به دست آمدن فرصت باش ، در اين صورت پيروز مى شوى .
      تصنیف غررالحکم: 334 ح7690

     

    پیروزی انقلاب اسلامی|اجتماعی|پیروزی|فرصت یابی|راه مقابله||

    استعمل مع عدوك مراقبة الإمكان و انتهاز الفرصة تظفر

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-106

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-106
      امام علی (علیه السلام)
      الظَّفَرُ بِالحَزمِ
      پيروزى در گرو دورانديشى است
      نهج البلاغه: حکمت 48؛ عنه البحار: 68 / 341 ح14

     

    پیروزی انقلاب اسلامی|اجتماعی|پیروزی|دور اندیشی|||

    الظفر بالحزم

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-105

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-105
      امام صادق (علیه السلام)
      يَظْفَرُ مَنْ‏ يَحْلُم‏
       هر كه بردبار باشد ، پيروز مى شود
      کافی: 1 / 26 ح29

     

    پیروزی انقلاب اسلامی|اجتماعی|پیروزی|بردباری|||

    یظفر من یحلم

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-104

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-104
      امام علی (علیه السلام)
      أَصْلَ‏ النَّجْدَةِ الْقُوَّةُ وَ ثَمَرَتَهَا الظَّفَر
       ريشه دلاورى ، توانمندى است و ميوه اش ، پيروزى .
      بحار الأنوار: 75 / 7

     

    پیروزی انقلاب اسلامی|اجتماعی|پیروزی|توانمندی|دلاوری||

    أصل النجدة القوة و ثمرتها الظفر

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-103

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-103
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      فأخذ بيد سلمان، و قال: لو كان‏ العلم‏ بالثريا لناله رجال من هؤلاء، يعنى فارس
      پیامبر دست بر شانه سلمان زد و فرمود: اگر دانش در ثريّا باشد، بي گمان مردانى از قوم این فرد (یعنی ايران) به آن دست يابند.
      المیزان فی تفسیر القرآن: 19 / 269

     

    |اجتماعی|ایرانی|ایمان|سلمان فارسی||

    فأخذ بيد سلمان، و قال: لو كان العلم بالثريا لناله رجال من هؤلاء، يعنى فارس

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-102

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-102
      امام صادق (علیه السلام)
      لَوْ أُنْزِلَ‏ الْقُرْآنُ‏ عَلَى‏ الْعَجَمِ‏ مَا آمَنَتْ بِهِ الْعَرَبُ وَ قَدْ نَزَلَ عَلَى الْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ الْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِيلَةُ الْعَجَم‏
      اگر قرآن بر غير عربها نازل مى شد، عربها به آن ايمان نمى آوردند. در حالى كه بر عربها نازل شد و عجمها به آن ايمان آوردند و اين فضيلتى است براى عجمها (ایرانیان).
      تفسیر القمی: 2 / 124؛ عنه البحار: 9 / 228

     

    |اجتماعی|ایرانی|قرآن|فضیلت بر عرب||

    لو أنزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب و قد نزل على العرب فآمنت به العجم فهذه فضيلة العجم

  • کانال روایات ناب - حدیث 9711-101

     

      کانال روایات ناب - حدیث 9711-101
      پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
      رُويَ أنّ النبيّ صلى الله عليه و آله سُئلَ عن هذهِ الآيةِ : «يا أيُّها الّذينَ آمَنوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنكُم عَن دِينِهِ فسَوفَ يَأتِي اللّه ُ بقَومٍ يُحِبُّهُم و يُحِبُّونَهُ···» فَضَربَ بيَده على عاتِقِ سلمانَ فقالَ ـ : هذا و ذَوُوهُ
      روايت شده كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از آيه «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر كس از شما از دين خود برگردد بزودى خدا مردمى را مى آورد كه آنها را دوست مى دارد و آنان نيز او را دوست مى دارند ···»، در حالى كه به شانه سلمان مى زد ـ فرمود : [آنان] اين مرد و هموطنان اويند
      مجمع البیان: 3 / 321

     

    |اجتماعی|ایرانی|دوستی خدا|سلمان فارسی||

    روي أن النبي صلى الله عليه و آله سئل عن هذه الآية : «يا أيها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه» فضرب بيده على عاتق سلمان فقال : هذا و ذووه